شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان 

تمدید وضعیت اضطراری در کرانه باختری 

 محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، وضعیت اضطراری در کرانه باختری رود اردن به دلیل شیوع ویروس کرونا را تا پنجم ماه ژوئن ( یک ماه دیگر) تمدید کرد. 

کمک بانک‌های تونسی به دولت برای مقابله با ویروس کرونا

بانک‌های تونس برای کمک به مقابله با بحران ویروس کرونا، به دولت این کشور ۴۱۰ میلیون دلار پول قرض دادند. 

شناسایی ۴۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در مالزی 

مالزی از شناسایی ۴۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در روز چهارشنبه خبر داد. شمار مبتلایان در این کشور به شش هزار و ۴۲۶ نفر و شمار جانباختگان به ۱۰۷ نفر رسیده است. 

چین می‌گوید تعرفه‌ها نباید به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گیرند 

وزارت خارجه چین می‌گوید تعرفه‌ها نباید به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گیرد. پیشتر دونالد ترامپ تهدید کرده بود که به تلافي نحوه عملکرد چین در قبال شیوع ویروس کرونا، تعرفه‌های جدیدی را در نظر می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت تعرفه‌ها به همه طرفها آسیب می‌زند و خواستار مسئولیت‌پذیری آمریکا درباره کووید۱۹ شد. او اتهام‌ها مبنی بر این که چین عمدا ویروس کرونا را منتشر ساخته بی‌اساس خواند. 

فولكس وان می‌گوید تقاضای مشتریان چینی برای خرید اتومبیل افزایش یافته است

 شرکت اتومبیل‌سازی فولکس واگن می‌گوید در سایه مشتریانی که می‌خواهند به دلیل شیوع ویروس کرونا، از وسائل نقلیه عمومی پرهیز کنند و سوار اتومبیل شخصی خود شوند، تقاضا در چین افزایش یافته است. این شرکت هشدار داد که فروش محصولاتش در نقاط دیگر جهان به این سرعت نخواهد بود. 

دولت ترامپ پیش‌نویس استخراج معادن ماه تحت پیمان آرتمیس را بررسی می‌کند

 دولت ترامپ تحت توافق بین‌المللی موسوم به «پیمان آرتمیس» پیش‌نویس حقوقی طرح استخراج معادن ماه را تهیه می‌کند. منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که این توافق تازه‌ترین تلاش برای گردآوری متحدان حول برنامه ناسا برای استقرار ایستگاه‌های مخصوص انسان بر روی ماه طی دهه آینده است. دولت ترامپ و دیگر کشورهای فعال در حوزه کاوشگری فضا مانند کانادا، ژاپن، کشورهای اروپایی، و امارات متحده عربی ماه را به عنوان نقطه‌ای استراتژیک در این زمینه می‌دانند. 

شمار موارد جدید ابتلا در روسیه برای چهارمین روز متوالی از ده هزار فراتر رفت 

شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته ۱۰ هزار و ۵۵۹ نفر افزایش یافت. این چهارمین روز متوال است که شمار مبتلایان جدید از ده هزار نفر فراتر می‌رود.  شمار کلی مبتلایان در روسیه به ۱۶۵ هزار و ۹۲۹ نفر رسیده و تاکنون ۱۵۳۷ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند. 

افت چشمگیر صنایع آلمان به دلیل کاهش سفارشات تولید 

آلمان می‌گوید به علت شیوع ویروس کرونا و مقررات تعطیلی سراسری، سفارش‌ کارخانه‌های این کشور در ماه مارس بیش از ۱۵و نیم درصد کاهش یافته است. آلمان بزرگترین اقتصاد قاره اروپا و صادرکننده عمده این قاره، در دو سال گذشته با کاهش بازدهی مواجه بوده و اینک ویروس کرونا فشار مضاعفی را بر بخش تولید این کشور اعمال کرده است. 

هواپیمایی قطر به کارکنانش گفت در انتظار تعدیل نیرو باشند 

مدیر هواپیمایی قطری به کارکنانش گفت که در نتیجه تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، شمار «چشمگیری» از مشاغل تعدیل خواهند شد. او در بیانیه‌ای گفت که خطوط هوایی قطر نمی‌تواند سطح فعلی کارمندان را حفظ کند و تعدیل نیرو شامل خدمه پرواز نیز خواهد بود. 

سه راکت به نزدیکی فرودگاه بغداد اصابت کرد 

ارتش عراق روز چهارشنبه از اصابت سه راحت کاتیوشا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد و گفت کسی  آسیبی ندیده است. ارتش عراق گفت که یک تجهیزات پرتاب راکت مجهز به زمان‌سنج را در منطقه‌ای دورافتاده در غرب بغداد پیدا کردند. هنوز کسی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. 

نگرانی اتحادیه اروپا از نفوذ چین و روسیه در بالکان ‌ 

 رهبران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه نمیزبان نشستی با حضور نمایندگان شش کشور حوزه بالکان هستند. این نشست ویدئویی میان رهبران صربستان، کوسوو، مونته‌نگرو، آلبانی، بوسنی و مقدونیه شمالی و سران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. شش کشور فوق از حمایت چین و روسیه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا ستایش کرده بودند و این امر نگرانی اتحادیه اروپا را برانگیخت. 

آمریکا شهروند ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها را به ایران بازمی‌گرداند

آمریکا و جمهوری اسلامی ایران تایید کردند که ایالات متحده متحده قرار است سیروس عسگری را به ایران بازگرداند. این استاد دانشگاه در رشته متالوژی از اتهام سرقت اسرار تجاری و نقض تحریم‌ها، تبرئه شده است. او احتمالا بخشی از یک توافق نادر برای تبادل زندانی میان ایران و آمریکا است. دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن گفت عسگری در انتظار صدور مجوز برای بازگشت به ایران است. 

 آلمان راه‌های تسهیل قرنطینه را بررسی می‌کنند

دولت فدرال و استان‌های آلمان توافق کردند که تمامی فروشگاه‌ها و رویدادهای ورزشی غیرحرفه‌ای در فضای باز می‌توانند تحت شرایط خاصی فعالیت‌هایشان را ازسرگیرند و هر استان جداگانه درباره بازگشایی تدریجی بخش‌های مختلف زندگی عمومی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

چین می‌گوید هنگ‌کنگ هرگز آرام نخواهد شد مگر آنکه مخالفان خشن جمع شوند  

دفتر مناسبات چین و هنگ‌کنگ در پکن در بیانیه شدیداللحنی گفت ‌این شهر هرگز روی آرامش نخواهد دید مگر آن که «تظاهرکنندگان خشن» جمع‌ شوند. چین تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی را به «ویروس سیاسی» تشبیه کرد که به دنبال استقلال از پکن است. در هفته‌های اخیر و قوانین قرنطینه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا معترضان هنگ‌کنگی را به خانه فرستاده بود.

سازمان اطلاعات کره جنوبی می‌گوید نشانی از جراحی قلب رهبر کره شمالی وجود ندارد 

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از دستگاه‌ امنیتی این کشور گفت هیچ نشانی از این که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، در سه هفته غیبت از رسانه‌ها تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته باشد وجود ندارد، اما او به دلیل نگرانی از همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت‌های عمومی خود را کاهش داده است. 

آتش‌سوزی در یک برج مسکونی ۴۸ طبقه در شارجه هفت مجروح برجا گذاشت

آتش‌سوزی در یکی از برج‌های مسکونی شارجه در امارات متحد عربی در شامگاه شنبه، هفت مجروح برجا گذاشت. رسانه‌های محلی می‌گویند آتش‌سوزی در برج ۴۸ طبقه آبکو رخ داد. ویدئوهای انتشار یافته در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که برج در شعله‌های عظیم آتش می‌سوزد. هنوز دلیل آتش سوزی اعلام نشده است. 

تایوان می‌گوید سازمان بهداشت جهانی در کمک به تایوان، تسلیم فشارهای چین شد

تایوان فهرستی از شکایات را علیه سازمان بهداشت جهانی تهیه کرده و از جمله می‌گوید این سازمان شمار موارد ابتلای تایوان را اشتباه اعلام کرده، به تقاضاها برای ارائه اطلاعات بی‌توجهی کرد، و در مورد درخواست کمک تایوان، تسلیم فشارهای چین شد. چین و سازمان بهداشت جهانی می‌گویند کمک‌های لازم را ارائه داده‌اند. 

تایوان از سازمان بهداشت جهانی خواست در مقابله با ویروس کرونا اطلاعات دست‌اول دریافت کند

  وزیر بهداشت تایوان از سازمان بهداشت جهانی خواست تا امکانی فراهم سازد که تایوان بدون واسطه چین، به اطلاعات دست‌اول درباره ویروس کرونا دست یابد. او گفت نداشتن تصویر کامل، فرایند پیشگیری از شیوع ویروس را کند می‌کند. چین جزیره تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و از عضویت مستقل تایوان در سازمان بهداشت جهانی جلوگیری می‌کند. 

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید طالبان به تعهدات خود پایبند نیستند

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا می‌گوید طالبان به تعهدات خود در توافقی که اخیرا امضا شد، پایبند نیستند. شواهد حاکی است که این توافق شکننده به دلیل بن‌بست سیاسی و خشونت‌های فزاینده طالبان نقض می‌شود. واشنگتن و طالبان در ماه فوریه توافقی را با هدف کاهش خشونت‌ها و حرکت به سوی مذاکره طالبان با دولت افغانستان امضا کردند. 

ترامپ هرگونه مشارکت دولت آمریکا در آنچه که ونزوئلا حمله مسلحانه علیه خود خواند، رد کرد 

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه هرگونه مداخله دولت ایالات متحده در آنچه که مسئولان ونزوئلا حمله مسلحانه نافرجام با هدف سرنگونی نیکلاس مادورو خواندند، رد کرد. مادورو روز سه‌شنبه گفت ۱۳ نفر، از جمله دو آمریکایی «مزدور» را در این حمله بازداشت کرده است. 

تاسیسات جدید در نزدیکی فرودگاه پیونگ‌یانگ به برنامه موشکی کره شمالی مربوط است

بنا به گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، تاسیسات جدیدی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی پیونگ‌یانگ تقریبا بدون شک به برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک این کشور مرتبط است. این مرکز که تصاویر ماهواره‌ای را مطالعه کرده می‌گوید تاسیسات و همچنین سازه‌ زیرزمینی مجاور ظرفیت نگهداری بزرگترین موشک‌های بالیستیک و قاره‌پیمای کره شمالی را دارند و به گفته کارشناسان قادرند هر نقطه‌ای از ایالات متحده را هدف قرار دهند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More