شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اولین مورد ابتلا به کووید۱۹ در ماه دسامبر در فرانسه تعجب ندارد

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از گزارش‌‌ها درباره ظهور اولین مورد ابتلا به کووید۱۹ در فرانسه در ماه دسامبر تعجب نمی‌کند.

سخنگوی این سازمان گفت:‌ «احتمال دارد که موارد اولیه بیشتری شناسایی شود.»

سازمان بهداشت جهانی از دیگر کشورها خواست تا آرشیو خود در اواخر ۲۰۱۹ را بررسی دوباره کنند تا جهان «تصویر جدید و شفاف‌تری» از شیوع بیماری داشته باشد. 

اسرائیل بررسی داده‌های تلفن‌های همراه مردم را برای ردیابی مبتلایان به ویروس کرونا تمدید کرد 

یک گروه پارلمانی اسرائیل در روز سه‌شنبه، به شین‌بت سازمان اطلاعاتی و امنیتی این کشور اجازه داد تا برای سه هفته دیگر  (تا ۲۶ می) ازطریق داده‌های موبایل مردم، نحوه حرکت و مراودات افراد مبتلا به ویروس کرونا را تعقیب و بررسی کنند، این اقدام پیشتر از سوی نهادهای منتقد، تهدیدی علیه حریم خصوصی افراد تعبیر شده است. 

بریتانیا از نظر شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا از ایتالیا پیشی گرفت 

بریتانیا با سبقت گرفتن از ایتالیا از نظر شمار موارد مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در اروپا، در مقام اول این قاره قرار گرفت. آمار اعلام شده در روز سه‌شنبه حاکی از بیش از ۳۲ هزار مورد مرگ در این کشور است. شمار بالای موارد مرگ ممکن است باعث شود بوریس جانسون در زمینه مقابله با همه‌گیری بیماری تحت فشار مضاعف قرار گیرد. 

 

فولکس‌واگن درباره افزایش قیمت هشدار داد 

فولکس‌واگن می‌گوید شیوع ویروس کرونا موجب افزایش قیمت قطعات مهم اتومبیل شده و با ورود صنعت اتومبیل‌سازی به دوران رکود، فشار اقتصادی بیشتری را بر درآمد این صنعت تحمیل کرده است. فولکس‌واگن بزرگترین تولیدکننده اتومبیل در جهان است و هفته گذشته فعالیتش را در مقر اصلی شرکت در ولفسبرگ ازسرگرفت. 

لبنان مقررات قرنطینه را برای دو هفته دیگر تمدید می‌کند 

یک منبع امنیتی لبنانی گفت شورای عالی دفاعی این کشور به دولت توصیه کرده تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مقررات قرنطینه را تا دو هفته دیگر (۲۴ می) تمدید کند. قرار است کابینه لبنان روز سه‌شنبه در این باره تصمیم بگیرد. لبنان ۷۴۰ مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده و تاکنون ۲۵ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند. با تسهیل قوانین در این هفته، رستوران‌ها می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار کنند. 

بایدن از سیاست جدید کسب اعتبار مالی با هدف جذب رای‌دهندگان سیاه‌پوست خبر داد 

ستاد جو بایدن نامزد حزب دمکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری از سیاستی گسترده برای کمک به کاهش شکاف ثروت و سلامت خبر داد که عمدتا بر آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تمرکز کرده است. بایدن وعده داد که یک آژانس بررسی اعتبار عمومی خبر داد که می‌تواند نابرابری در موقع اهدای وام یا اعتبار را کاهش دهد.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری مایکروسافت در لهستان

مایکروسافت در بیانیه‌ای گفت که یک میلیارد دلار در لهستان سرمایه‌گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذاری در چارچوب طرح افتتاح یک مرکز داده در لهستان برای ارائه خدمات کلاود به موسسات تجاری و دولتی است. مایکروسافت گفت با شرکت لهستانی خمورا کرایووا قراردادی را در همین زمینه امضا کرده است. 

غربالگری گسترده در آفریقای جنوبی به مهار شیوع ویروس کرونا کمک کرده است

آفریقای جنوبی با ترکیب غربالگری توده‌ای و انجام تست هدفمند و همچنین قرنطینه خانگی شیوع ویروس کرونا را در مراحل ابتدایی اپیدمی توانست تحت کنترل درآورد. آفریقای جنوبی سطح انجام تست را تا ۱۰ هزار مورد در روز افزایش داده است. آفریقای جنوبی بیش از ۷۲۰۰ مبتلا به کووید۱۹ دارد و ۱۳۰ نفر در این کشور بر اثر این بیماری جان‌ باخته‌اند. 

استرالیا و نیوزیلند بازگشایی مرزهایشان به روی یکدیگر را بررسی می‌کنند

استرالیا و نیوزیلند روز سه‌شنبه گفتند تلاش برای ازسرگیری سفر متقابل شهروندان دو کشور، ممکن است مدتی زمان ببرد. همزمان رهبران دو طرف محتاطانه تلاش می‌کنند تا به دنبال مهار ویروس مرگبار کرونا فعالیت‌های اقتصادی را از سر گیرند. نرخ مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در هر دوی این کشورها یک درصد است. 

مالیات مشروبات الکلی در هند به ۷۰ درصد می‌رسد

مالیات بر مشروبات الکلی سهم بزرگی در درآمد ۳۶ استان هند و مناطق فدرال این کشور دارد که بر اثر شیوع ویروس کرونا با کمبود پول مواجه شده‌اند. دولت محلی دهلی در شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای عمومی از «مالیات ویژه کرونا» بر مشروبات الکلی خبر داد. این اقدام همچنین راهی است برای پراکنده کردن افرادی که بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مقابل فروشگاه‌های نوشیدنی‌های الکلی صف کشیده و در بعضی نقاط دست به خشونت زده بودند. 

روسیه از ۱۰ هزار و ۱۰۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد

شمار موارد جدید ابتلا در روسیه طی شبانه‌روز گذشته ۱۰ هزار و ۱۰۲ نفر افزایش یافت. به گفته ستاد پاسخگویی به کرونا در روسیه، به این ترتیب شمار موارد ابتلا در این کشور به ۱۵۵ هزار و ۳۷۰ نفر  و شمار موارد مرگ به هزار و ۴۵۱ نفر می‌رسد. 

۱۴ مورد جدید مرگ و ۱۹۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در فیلیپین 

وزارت بهداشت فیلیپین روز سه‌شنبه از ۱۴ مورد جدید مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و ۱۹۹ مورد جدید ابتلا خبر داد. تاکنون در فیلیپین ۶۳۷ نفر بر اثر کووید-۱۹ جانشان را از دست داده‌اند. 

اقتصاد غیرنفتی و خصوصی امارات متحده عربی برای دومین ماه پیاپی در پایین‌ترین حد باقی ماند

اقتصاد غیرنفتی امارات متحد عربی در ماه آوریل، برای دومین ماه پیاپی در پایین‌ترین حد باقی ماند. تا روز یکشنبه شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ۱۴ هزار و ۱۶۳ نفر و شمار موارد مرگ ۱۲۶ نفر اعلام شده است. مقررات ۲۴ ساعته منع عبور و مرور در دبی، با آغاز ماه رمضان تسهیل شد. 

مسافران رایان‌ایر در ماه آوریل ۹۹.۶ درصد افت کرد 

رایان‌ایر بزرگترین خطوط هوایی ارزان‌قیمت اروپا با افت ۹۹.۶ درصدی مسافر در ماه آوریل مواجه شد. ویزایر، دیگر خط هوایی ارزان‌قیمت اروپایی نیز گفته است که شمار مسافرانش تا ۹۷.۶ درصد افت کرده است. رایان‌ایر در آوریل امسال ۴۰ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است، این رقم در زمان مشابه سال قبل ۱۳ و نیم میلیون نفر بود. 

قیمت نفت به دنبال تسهیل مقررات قرنطینه در برخی نقاط جهان افزایش نشان داد 

به دنبال اخبار امیدبخش درباره ازسرگیری فعالیت‌ اتومبیل‌ها و افزایش تقاضا به دنبال تسهیل مقررات قرنطینه در برخی ایالات آمریکا و کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و آسیایی مانند هند و تایلند، و بازگشت بخشی از افراد به محل کار خود، قیمت نفت روز سه‌شنبه افزایش یافت. 

ژاپن وضعیت اضطراری تا ۲۵ روز دیگر تمدید کرد 

فرماندار توکیو از صاحبان کسب‌وکارها در بزرگترین شهر ژاپن خواست ازسرگیری فعالیت‌هایشان را تا پایان ماه جاری میلادی، ۲۵ روز دیگر به تعویق اندازند. پیشتر دولت مرکزی ژاپن وضعیت اضطراری در این کشور را تا پایان ماه می (۱۱ خرداد) تمدید کرده بود. مسئولان توکیو کمک‌های مالی بیشتری را برای کسب‌وکارهای تعطیل شده در دوران قرنطینه در نظر گرفته‌اند. 

شمار جهانی قربانیان ویروس کرونا از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفت 

خبرگزاری رویترز می‌گوید شمار جهانی قربانیان ویروس کرونا روز دوشنبه از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفت و شمار موارد ابتلا به سه و نیم میلیون نفر رسید. با آن که آمریکا و اروپا بیشترین آمار موارد مرگ و ابتلا را دارند، اما آمار در شماری از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و روسیه در حال افزایش است.

ونزوئلا دو شهروند آمریکایی را به ظن همکاری در عملیات انتقال سلاح بازداشت کرد

دو شهروند آمریکایی در ونزوئلا به ظن همکاری در عملیات انتقال سلاح به این کشور بازداشت شدند. به گفته نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا ‌آنان برای یک نظامی سابق آمریکایی کار می‌کردند که مسئولیت عملیات نافرجام سلاح به این کشور را برعهده گرفته است. مادورو گفت ۱۳ «تروریست» به ظن مشارکت در توطئه «هماهنگ‌شده با واشنگتن» برای وارد کردن سلاح دستگیر شدند.

شهروندان برخی کشورها با ماسک و حفظ فاصله اجتماعی به تدریج از قرنطینه خارج می‌شوند

ایتالیا، ایالات متحده و شماری دیگر از کشورها به سمت تسهیل تدریجی مقررات قرنطینه پیش می‌روند تا اقتصادشان را احیا کنند. ایتالیا پس از تقریبا دو ماه قرنطینه، به چهار و نیم میلیون نفر اجازه داد به سر کارشان بازگردند. ایالت اوهایو در آمریکا و شماری دیگر از ایالت‌ها کسب‌وکارها را بازگشایی می‌کنند. اسپانیا، پرتغال، بلژیک، فنلاند، نیجریه، هند، مالزی، تایلند، اسرائیل، و لبنان نیز شماری از کارخانجات، پروژه‌های ساختمانی، پارک‌ها، آرایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها را باز کرده‌اند. 

فرماندار نیویورک می‌گوید تا دو هفته دیگر قرنطینه در بخش‌هایی از ایالت تسهیل می‌شود 

اندرو کومو فرماندار نیویورک که به مدافع اصلی مقررات سختگیرانه بدل شده، گفت مقررات محدودیت تردد می‌تواند در بخش‌هایی از ایالت نیویورک تا اواخر اردیبهشت تسهیل شود. او گفت:‌ «اگر قوانین را خیلی زود لغو کنیم و هوشمندانه عمل نکنیم، ممکن است فورا نتیجه عکس ببینیم. برخی کشورها با موج دوم بیماری مواجه شده‌اند. باید این کار را با تدبیر پیش ببریم.»

شمار موارد مرگ روزانه بر اثر کووید۱۹ در آمریکا برای اولین بار در یک ماه به زیر هزار نفر رسید

شمار موارد مرگ روزانه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده برای اولین بار در بیش از یک ماه گذشته، روز دوشنبه به زیر هزار نفر رسید. بخشی از این کاهش آمار، ناشی از کاهش ناگهانی موارد مرگ در ایالت نیویورک، کانون شیوع بیماری در آمریکا است که از پایان ماه مارس تاکنون، به کمترین میزان رسیده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More