شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاخیر در اطفای حریق نفتکش به علت اختلاف با چینی‌ها

 

محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی از اختلافات بوجود آمده در اطفای حریق نفتکش خبر داد و گفت این اختلافات باعث تاخیر در کار شده است.
صبح روز یکشنبه ۱۷ دی ماه بر اثر برخورد یک فروند تانکر نفتی ایرانی با یک کشتی باربری بنگلادشی در سواحل شرقی دریای چین دست کم ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی که همگی از کارکنان تانکر نفتی ایرانی بودند، مفقود شده‌اند.
سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی در نشست خبری امروز ۱۹ دیماه، به تشریح ابعاد حادثه نفتکش دچار حریق شده در آب‌های شانگهای چین پرداخت.

 

  • اختلافات مطرح شده با چینی‌ها

او درخصوص اختلافات پیش آمده  با چینی‌ها درخصوص اطفای هر چه زودتر حریق گفت:  «در حال حاضر بین ما و چینی‌ها اختلافاتی وجود دارد که باعث تاخیر در کار شده است. چینی‌ها در بدو امر موضوع مواد فرّار را مطرح می کردند.»
او در ادامه توضیح داد: مواد فرّار موجود در کشتی تا شعاع ١٠٠٠ متری را فرا گرفته که کار را مشکل کرده و ریسک اطفای حریق را بالا برده است.  
بهرامی با بیان اینکه چینی‌ها دست به عصا عمل می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر موضوع انفجار را مطرح می‌کنند و کار کند پیش می‌رود.

به گفته مقامات چینی، در صورت ریخته شدن نفت این تانکر به آب، ساحل شرقی چین شاهد یکی از بزرگترین آلودگی‌های محیط زیستی در دهه‌های اخیر خواهد بود و زندگی بسیاری از پرندگان و جانوران دریایی نابود خواهد شد.

 

  • احتمال محبوس بودن خدمه در موتورخانه

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی با بیان این مطلب که،  احتمال می رود برخی خدمه در موتورخانه محبوس شده باشند یادآور شد: اولین موضوع برای ما نجات جان خدمه است. با توجه به اینکه موتورخانه کشتی ١٣ تا ١٤ متر زیر  آب است امکان دارد که در آنجا محبوس شده و زنده باشند.  
او از امداد رسانی ژاپنی ها در این حادثه نام برد و گفت: ما از  شرکت‌های ژاپنی خواستیم که ما را در اطفای حریق یاری کنند و از نماینده سازمان بنادر بین‌المللی خواستیم که چین را مجبور به تسریع در کار کنند.
بهرامی درباره شرایط حریق نفتکش خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک مهندس ناظر ایرانی برای کنترل عملیات اطفاء حریق بر روی کشتی آتش خوار حضور دارد، در حال حاضر حریق کمتر شده و فرصت برای حضور در کشتی وجود دارد.
او اعلام کرد که هنوز خبری از کشتی خودمان نداریم اما کشتی فله‌بر چینی امروز به چین می‌رسد و مراحل تحقیق و تفحص آغاز می‌شود.

 

  • جسد فرد ایرانی تحویل شانگهای شد

او با اشاره به پیدا شدن جسد یکی از خدمه کشتی ایرانی گفت: جسد پیدا شده تحویل مقامات چینی در بندر شانگهای شده است.

او گفت:او ضمن اعلام محدود شدن آتش در سمت جلویی و راست کشتی گفت: «در جلسه نیم ساعت گذشته در چین که با حضور نماینده نفتکش و سازمان بنادر ایران و مسئولین MRCC چین برگزار شد آخرین موارد تصمیم‌گیری شده است.»
سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی بیان کرد: «با توجه به آخرین خبرها شکاف سمت راست کشتی باعث نفوذ آب به مخازن شده و کشتی را که در حالت ۲۰ درجه انحراف به سمت راست قرار داشت اکنون صاف کرده است.

 

  • شانس زنده ماندن خدمه طی دو ماه حبس در قایق

کاپیتان بهرامی با بیان اینکه هر کشتی با این ابعاد دارای دو قایق نجات در دو طرف است افزود: «در بدو امر قایق نجات سمت چپ سوخته و قایق سمت راست نیز به علت شدت انفجار مشهود نیست. به نظر می‌رسد که از آن استفاده شده باشد که در این صورت می‌توانند تا دو ماه زنده بمانند.

 

  • حضور بالگرد آمریکایی در محل حادثه

او  درباره حضور بالگرد آمریکایی در محل حادثه اظهار داشت: «در خصوص این گونه حوادث نباید مسائل سیاسی مدنظر قرار گیرد اما دلیل عدم همکاری با بالگرد آمریکایی این بود که طبق بررسی‌ها این شرکت آمریکایی در نزدیکی حادثه دارای امکانات نبوده است.

 

  • وجود پرچم پاناما بر روی نفتکش ایرانی

کاپیتان بهرامی درباره نصب پرچم کشور پاناما بر روی این نفتکش توضیح داد: «این قضیه ربطی به تحریم ندارد فقط به خاطر مباحث مارکتینگ است. در هر صورت ما اداره کننده کشتی هستیم و از نظر فنی و نفرات، ما آن را اداره می‌کنیم اما این کشتی متعلق به شرکت غیر ایرانی است اما اداره آن با ما است.»

 

  • جبعه سیاه علت را مشخص می کند

بهرامی درباره علت وقوع حادثه بیان کرد: «هنوز علت حادثه مشخص نیست و ما نیز به کسی دسترسی نداریم. بهترین ماخذ برای علت‌یابی جعبه سیاه کشتی است.
به گفته بهرامی کشتی سانچی که در سال ۲۰۰۸ و توسط یک شرکت کره‌‌ای ساخته شده بهترین ناوگان دریایی ایران بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More