شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روابط ایران و افغانستان

 

افغانستان که اخیرا روابط تجاری عمیق‌تری با ایران را تجربه کرده است، احتمال دارد با بازگشتن تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا علیه ایران قربانی جانبی تصمیمات اخیر امریکا بشود.

اولین موج تحریم های امریکا علیه ایران گه به واسطه توافق هسته ای لغو شده بودند در تاریخ ۱۶ مرداد ماه با هدف قرار داد اقتصاد ایران مجددا اعمال شدند.

بسیاری از مردم افغانستان که وابسته به دریافت پول از طرف مهاجران افغان در ایران هستند، با وخیم شدن اوضاع اقتصادی ایران به مشکل مواجه خواهند شد.

همچنین تحریم‌های امریکا ممکن است دسترسی افغانستان به آبهای ایران را قطع کرده و سطح تجارت و معاملات را کاهش دهد.

احمد مجیدیار، از کارشناسان موسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید که، «افغانستان در خطر تبدیل شدن به قربانی ناخواسته ی تنش‌های بین واشنگتن و تهران قرار دارد.»

به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، نزدیک به ۴۴۰ هزار مهاجر افغان در سال جاری خاک ایران را به مقصد افغانستان ترک کرده‌اند. این سازمان اعلام کرده است که این افزایش در بازگشت مهاجران به افغانستان به خاطر شرایط بحرانی اقتصاد ایران است که با افزایش بیکاری و کاهش ارزش واحد پول ایران همراه بوده است.

تقاضا برای کار در بازار غیررسمی ایران که افغان‌ها بیشتر در آن فعال هستند و همچنین ارزش پول ایران نسبت به پول افغانستان به شدت کاهش یافته‌اند.

افغانستان در شرایط حاضر از بیکاری چهل درصدی و یکی از بدترین خشکسالی ها در دهه‌های گذشته رنج می‌برد. گروه‌های حقوق بشری معتقدند که ادامه بازگشت مهاجران به افغانستان می‌تواند مشکلات این کشور را افزایش دهد.

این در حالی است که در سالهای اخیر، ایران جای پاکستان را به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان گرفته است. بر اساس امار اتاق بازرگانی افغانستان، سطح معاملات دو کشور در سال گذشته به دو میلیارد دلار رسیده است.

افغانستان درخواست لغو استثنایی تحریم ها برای استفاده از بندر چابهار ایران و ادامه معاملات تجاری در این بندر را به امریکا داده است اما واشنگتن هنوز پاسخی به این درخواست نداده است.

مرحله اول تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا علیه ایران که شامل تحریم مبادلات دلاری و ریالی، معامله بین‌المللی طلا و سایر فلزات گرانبها می‌شود از هفته پیش به اجرا درآمد.

مرحله بعدی تحریم‌ها روز ١٣ آبان -همزمان با سالگرد اشغال سفارت امریکا در تهران- به اجرا در می‌آید که فعالیت صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و خدمات بیمه را هدف قرار داده است. امریکا اعلام کرده است که این تحریم ها را به هدف قطع صادرات نفت ایران و نهایتا تغییر رفتار بین المللی ایران تحت فشار حداکثری اعمال کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More