شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تأکید اتحادیه اروپا بر حمایت از پایتختی بیت‌المقدس شرقی برای فلسطین

 

اتحادیه‌ی اروپا، روز دوشنبه دوم بهمن‌ماه، به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اطمینان داد که از آرزو و خواسته‌ی او برای تشکیل دولت فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عباس در دیدار با وزرای امور خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل، بار دیگر از کشورهای اروپایی خواست تا بیت‌المقدس شرقی را به‌عنوان پایتخت فلسطین به‌رسمیت بشناسند. او تأکید کرد که به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت فلسطین، هیچ مانعی در راه گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل، به‌وجود نخواهد آورد.

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در این دیدار گفت: «می‌خواهم درمورد پای‌بندی اتحادیه‌ی اروپا به تشکیل دو دولت به پایتختی بیت‌‌المقدس برای دو طرف (اسرائیل و فلسطین)، به محمود عباس، اطمینان دوباره بدهم».

موگرینی با اشاره به مخالفت کشورهای اتحادیه‌ی اروپا با تصمیم ترامپ درمورد بیت‌المقدس، گفت که او خواهان همکاری با ایالات متحده‌ی آمریکا درباره‌ی گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه است. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا افزود که در اواخر سال گذشته‌ی میلادی، مسأله‌ی ازسرگیری مذاکرات صلح را با مایک پنس، معاون رئيس جمهوری آمریکا و رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی آن کشور درمیان گذاشته است.

پیش از دیدار مالکی با وزرای امور خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه‌ی فلسطین، گفته بود که محمود عباس در سفر خود به بروکسل، از وزیران خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا خواهد خواست تا دولت فلسطین را به‌رسمیت بشناسند.

تاکنون ۹ کشور اتحادیه‌ی اروپا، ازجمله سوئد و لهستان، دولت فلسطین را به‌رسمیت شناخته‌اند؛ اما اتحادیه‌‌ی اروپا که از ۲۸ کشور تشکیل می‌شود، اعلام کرده است که این اقدام، باید در چارچوب روند صلح، انجام شود.

کارل اریاویتس (Karl Erjavec)، وزیر امور خارجه‌ی اسلوونی نیز روز دوشنبه اعلام کرد که دولت کشورش، آماده‌ی به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین، درصورت تصویب پارلمان این کشور است.

اریاویتس در گفت‌وگو با یک شبکه‌ی تلویزیونی اسلوونیایی به‌نام «پوپ تی‌وی» (POP TV) گفت که همه‌ی کشورهای اروپایی، از به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین ازسوی اسلوونی حمایت می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More