شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بی‌بی‌سی از مجازات مجری سرشناس خود صرف‌نظر کرد

روزنامه گاردین گزارش داد شکبه تلویزیونی بی‌بی‌سی در تصمیم خود برای تنبیه ناگا مونچتی، مجری سرشناس برنامه صبحگاهی این شبکه، به علت عدم رعایت اصول بی‌طرفی تجدیدنظر کرده است. 

مونچتی در تاریخ ۱۷ ژوئیه در یک برنامه زنده تلویزیونی، اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، را درباره چهار نماینده رنگین‌پوست کنگره آمریکا نژاد‌پرستانه تعبیر کرده بود.

به نوشته گاردین، تجدیدنظر در تصمیم بی‌بی‌سی پس از آن واقع شد که کارکنان این شبکه به این تصمیم اعتراض کردند.

تونی هال، مدیرکل بی‌بی‌سی، روز دوشنبه در ایمیلی که به کلیه کارکنان این شبکه ارسال کرد توضیح داد که در پی اعتراضات از درون و بیرون شبکه تصمیم به تجدیدنظر در تنبیه مونچتی گرفته است.

هال در این ایمیل نوشت: «فکر نمی‌کنم اظهارات ناگا برای توجیه نسبی شکوائیه درباره اظهارنظرش کفایت کند. هیج اقدام تنبیهی علیه ناگا اعمال نمی‌شود.»

او گفت اداره شکایات بی‌بی‌سی در صدور حکم علیه مونچتی مرتکب خطا شده است. ترامپ د رتاریخ ۱۵ ژوئیه در توییتی خطاب به «چهار نماینده پیشرو حزب دموکرات» آمریکا گفته بود که «بهتر است به وطنشان برگردند».

مونچتی در واکنش به این اظهارت گفته بود: «هر بار که به من، به‌عنوان یک زن رنگین‌پوست، گفته شده که باید به جایی برگردم که از آنجا آمده‌ام، این ناشی از نژادپرستی بود.»

گاردین نوشت به یک سری مکاتبات داخلی این شبکه دست یافته که در آنها نسبت به فرایند طرح شکایت از سوی یکی از مدیران برجسته بی‌بی‌سی ابراز تردید شده است. بر اساس این مکاتبات، این پرسش مطرح بوده که چطور دان واکر، دیگر مجری همان برنامه، با وجود مشارکت در بحث مشمول مجازات قرار نگرفته است.

دیوید جوردن، مدیر استاندارهای تحریریه بی‌بی‌سی، گفت فقط علیه مونچتی شکایت شده بوده و نامی از واکر در متن شکوائیه نیامده است. 

اما گاردین نوشت بر اساس نسخه شکواییه که به رویت این روزنامه رسیده نشان می‌دهد که نام مونچتی و واکر در آن ذکر شده و همین موضع خشم کارکنان بی‌بی‌سی را در پی داشته است. به نوشته گاردین، کارکنان بی‌بی‌سی خواهان آن بوده‌اند که با زنان رنگین‌پوست روزنامه‌نگار عادلانه رفتار شود.

بر اساس متن شکوائیه که تحت عنوان «غرض سیاسی فاحص از سوی دو مجری» تسلیم شده واکر «بسیار غیرحرفه‌ای» لقب گرفته است. به نوشته گاردین، معترضین در خارج از شبکه گفته بودند که واکر، مونچتی را وارد بحث کرده است.

کارکنان بی‌بی‌سی دوشنبه‌شب گفته بودند این مساله نگرانی‌هایی را نسبت به تنوع در انتخاب مجری و رفتار دوگانه نسبت به یک مجری مرد سفیدپوست و یک مجری رنگین‌پوست برانگیخته است.

یکی از روزنامه‌نگاران ارشد بی‌بی‌سی گفته بود: «مردم به اینکه این توطئه است یا نه اهمیتی نمی‌دهند. این فقط دورویی بی‌بی‌سی را عیان می‌کند.»

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، خواستار تجدیدنظر بی‌بی‌سی در حکم خود شده بود. همچنین ۱۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار بررسی موضوع در جلسه‌ای با حضور هال شده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More