شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هزاران عراقی بامداد سه‌شنبه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

بی‌اعتنایی معترضان عراقی به مقررات منع آمد و رفت

 

هزاران تن از مردم معترض بغداد، پایتخت عراق، بامداد سه‌شنبه با بی‌اعتنایی به مقررات منع آمد و شد به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت حاکم شعار دادند. معترضان به مانند روزهای گذشته خواهان کناره‌گیری عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و رسیدگی فوری به خواست‌ها و مطالبان اقتصادی-سیاسی خود شدند.

پلیس و مقام‌های امنیتی عراق، از ساعت ۱۲ شب تا شش صبح روز سه‌شنبه، هفتم آبان‌ماه به‌منظور مقابله با موج اعتراض‌های اعلام مقررات منع آمد و شد کرده بودند با این حال شمار زیادی از مردم با حمل پرچم‌های عراق به خیابان‌ها آمدند.

اعتراض‌ها شامگاه دوشنبه و بامداد سه‌شنبه، همانند روزهای پیش، علاوه بر بغداد در چند شهر دیگر، از جمله کربلا نیز جریان داشت.

خبرگزاری رویترز بامداد سه‌شنبه در گزارشی نوشت در اثر تیراندازی پلیس عراق در کربلا، دست‌کم یک تن کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند.

در اعتراض‌های روز دوشنبه، شمار زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان عراقی نیز شرکت داشتند. رویترز در گزارشی نوشت که نیروهای امنیتی روز دوشنبه برای متفرق کردن دانش‌آموزان و دانشجویان از گازهای اشک‌آور استفاده کرد.

در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه در بغداد دو تن کشته و ۱۱۲ تن دیگر از معترضان مجروح شدند. بنابر منابع مختلف، دست‌کم ۲۳۰ تن تاکنون در جریان دور دوم اعتراض‌ها در عراق کشته شده‌اند. این در حالی است که در دور نخست تظاهرات‌‌ها نیز دست‌کم ۱۵۷ تن از سوی نیروهای امنیتی کشته شدند.

تاکنون چهار تن از نمایندگان مجلس عراق در اعتراض به سرکوب معترضان استعفا داده‌اند.

تظاهرکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی خود، فساد در دولت عراق و نیز سرکوب گسترده تظاهرکنندگان از سوی نیروهای امنیتی معترض هستند. عراق، یکی از کشورهای عضو اوپک است و با وجود درآمدهای نفتی، مردمان این کشور در فقر زندگی می‌کنند و دسترسی‌شان به آب آشامیدنی، برق، خدمات بهداشتی و امکانات آموزشی محدود است.

داده‌های منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد که سه‌-پنجم از جمعیت ۴۰ میلیونی عراق با روزی کم‌تر از شش دلار زندگی می‌کنند.

در تجمع‌های اعتراضی روزهای گذشته، به مانند دور اول اعتراض‌ها، شعارهایی هم علیه نفوذ ایران در عراق سر داده شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More