شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ادامه واکنش‌ها به برگزاری نشست ورشو

بیانیه وزارت خارجه روسیه برای عدم شرکت در نشست ورشو

 

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو در نشست آتی چندجانبه ورشو، درباره مسائل خاورمیانه و نقش ایران در منطقه، شرکت نخواهد کرد.

در بخشی از این بیانیه که تارنمای وزارت خارجه روسیه آن را روز سه‌شنبه دوم بهمن‌ماه منتشر کرد آمده است: «برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست بسیار با عجله، پرشتاب و پشت درهای بسته انجام شده است؛ بدون این که دیدگاه و نظر کشورهای موثر در خاورمیانه و خارج از منطقه پرسیده شود.»

وزارت خارجه روسیه، همچنین در بیانیه خود اشاره کرده است که برنامه‌ریزان این نشست، به رغم عنوانی که برای آن انتخاب کرده‌اند؛ تمامی مسائل خاورمیانه، از جمله درگیری‌های اعراب و اسرائیل را پوشش نمی‌دهد. در حالی که این موضوع، در کانون مسائل اصلی خاورمیانه قرار دارد.

نشست چندجانبه «آینده صلح و امنیت خاورمیانه» قرار است روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه) در ورشو، پایتخت لهستان، برگزار می‌شود.

مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، امنیت دریایی و دیجیتال، وضعیت در یمن و سوریه و نقش ایران در منطقه، از جمله موضوع‌هایی است که در دستور کار این نشست قرار داد.

هنوز اطلاعات دقیقی از کشورهایی که دعوت شده‌‌اند یا شرکت خواهند کرد منتشر نشده است. با این حال، در برخی از گزارش‌ها آمده است که احتمالا نشست ورشو در سطح وزرا کشورهای شرکت‌کننده خواهد بود.

ایران به این نشست دعوت نشده است. یاتسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان، روز دوشنبه گفت که از نظر لهستان، «ایران کارهایی می‌کند که نمی‌تواند در سطح جامعه بین‌الملل مطرح باشد. این امر تهدیدی برای برگزاری آرام نشست ورشو خواهد بود.»

ایران، ایالات متحده را متهم کرده است که با برگزاری این نشست قصد دارد ضمن همکاری با برخی از رقبای منطقه‌ای تهران، ائتلافی ضدایرانی تشکیل دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More