شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا، عربستان و امارات در باره ایران

 

همزمان با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، به منطقه، این کشور  به همراه سه همپیمان خود، بیانیه مشترکی درباره ایران و اوضاع منطقه منتشر کردند.

در بیانیه مشترک روز دوشنبه سوم تیرماه آمریکا، بریتانیا، عربستان سعودی و امارات از ایران خواسته شده است تا به تمامی اقدام‌هایی که ثبات در منطقه را به خطر انداخته است پایان دهد. 

کشورهای امضا کننده در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که خواهان «راه‌حلی دیپلماتیک» در قبال ایران هستند.

روز دوشنبه وزیر خارجه آمریکا، در آستانه سفر به منطقه، ضمن این که بار دیگر جمهوری اسلامی را «بزرگ‌ترین پشتیبان تروریسم» در جهان معرفی کرد؛ هدف از سفر منطقه‌ای خود را «کسب اطمینان از همسویی استراتژیک و چگونگی ایجاد یک ائتلاف جهانی، نه صرفا بین کشورهای حوزه خلیج (فارس)، بلکه در آسیا و اروپا» معرفی کرد.

این چهار کشور همچنین در بیانیه خود نسبت به حمله موشکی حوثی‌ها به فرودگاهی غیرنظامی در جنوب عربستان سعودی و نیز حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان ابراز نگرانی کرده‌‌اند.

آمریکا، بریتانیا و متحدان آن‌ها در منطقه به طور مستقیم ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرده‌اند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت واشنگتن در حال ایجاد ائتلافی با متحدانش جهت حفاظت گذرگاه‌های کشتیرانی در خلیج فارس است.

این مقام هدف این برنامه «بازدارندگی پیشگیرانه» توصیف کرد و گفت: «ایرانی‌ها می‌خواهند هرکاری دلشان می‌خواهد انجام دهند و بعد بگویند کار آنها نبوده است. ما می‌دانیم آنها چه‌ می‌کنند.»

در همین حال، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه  در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که آمریکا نیازی ندارد در تنگه هرمز حضور داشته باشد. به نوشته ترامپ، آمریکا در حال حاضر به بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در جهان تبدیل شده است و نیازی به چنین حضور ندارد. به نوشته ترامپ، آمریکا سال‌ها است بدون هیچ مزدی از کشتیرانی کشورهای دیگر در این منطقه حفاظت می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More