شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بولتون: تحریم‌ها تاثیر داشته، اما به‌دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم

 

جان بولتون، مشاور امنیت‌ملی رییس‌ جمهوری آمریکا، گفت که تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران بیش از انتظار آمریکا بوده است. او همچنین به انتقاد از نقش ایران در منطقه پرداخت و گفت پیش‌شرط رسیدن به توافقی درباره سوریه، خروج همه نیروهای ایرانی از این کشور است.

بولتون چهارشنبه ۳۱ مردادماه، در گفت‌وگو با رویترز، با اشاره به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت که تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد و افکار عمومی ایران، بیش از آن چیزی بود که آمریکا تصور می‌کرده است.

بولتون روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری در اسرائیل گفت که آمریکا به‌دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، اما درپی آن است که در رفتار حکومت ایران، تغییر اساسی رخ دهد.

دولت دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال جاری از برجام خارج شد و اعلام کرد در دو مرحله تحریم‌ها علیه ایران را باز خواهد گرداند. دور اول این تحریم‌ها از دو هفته پیش، آغاز شده که شامل مبادلات بانکی با دلار، تحریم خرید و فروش طلا و فلزات گران‌بها و تحریم صنایع خودروسازی است. دور بعدی تحریم‌ها قرار است از ۱۳ آبان آغاز شود و اعلام شده که هدف اصلی آمریکا از این تحریم‌ها، کاهش فروش نفت ایران و رساندن آن به صفر است.

مشاور امنیت ملی ترامپ، در گفت‌وگو با رویترز، همچنین فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را «خصمانه» توصیف کرده و ازجمله به فعالیت‌های ایران در سوریه، لبنان، یمن و همچنین بستن تنگه هرمز اشاره کرده است.

بولتون در بخشی از گفت‌وگوی خود خبر داد که ولادیمیر پوتین گفته است منافع روسیه و منافع ایران در سوریه، مشابه نیست. به گفته او، آمریکا «مایل است بداند چه توافق‌هایی در سوریه قابل دسترس‌اند، اما یکی از پیش‌شرط‌های این مساله خروج همه نیروهای ایرانی از سوریه است».

حکومت ایران حضور خود در سوریه را «مستشاری» توصیف می‌کند و مقام‌های ایرانی بارها گفته‌اند که با دعوت «دولت قانونی» سوریه در این کشور حاضر شده‌اند.

جان بولتون برای سفری سه روزه به اسراییل سفر کرده است. سفری که یکی از اهداف اصلی آن گفت‌وگو درباره مسائل مربوط به ایران و ازجمله حضور نیروهای ایرانی در سوریه است.

پیش از این، اخباری منتشر شده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفته است اسراییل حاضر است کاری با بشار اسد نداشته باشد، به‌شرط آنکه نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند. ماه جاری نیز اخباری درباره عقب‌نشینی نیروهای ایرانی یا وابسته به ایران، تا ۸۵ کیلومتری بلندی‌های جولان منتشر شده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More