شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بوریس جانسون: توافق هسته‌ای با ایران را نابود نکنید

 

بوریس جانسون وزیرخارجه بریتانیا با انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و از دولت ترامپ خواسته است که آن را به شکست نکشاند.  

جانسون در این مقاله که روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت منتشر شد، می‌نویسد که «از میان تمام گزینه‌های موجود برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، برجام کمترین نواقص را دارد».  

وزیرخارجه بریتانیا برای دیداری دو روزه به آمریکا سفر کرده است تا مقامات کاخ سفید را به ماندن در توافق هسته‌ای ترغیب کند.

جانسون در ادامه مقاله‌اش با تاکید بر اینکه ضعف‌های برجام «قابل‌اصلاح‌اند» می‌افزاید که پیش از انعقاد توافق هسته‌ای، ایران می‌توانست «صرفا در عرض چند ماه» اورانیوم غنی‌شده لازم را برای ساخت نخستین بمب هسته‌ایش تولید کند. 

به گفته او، برجام اما «دست‌بندهایی» به دستان جمهوری اسلامی زده که باز کردن آنها هیچ سودی نخواهد داشت چرا که «تنها ایران« از کنار گذاشتن این محدودیت‌ها بهره خواهد برد. جانسون در ادامه پیشنهاد می‌کند که نظارت بر اجرای توافق هسته‌‌ای با «بیشترین شدت و حدت» بسیار بهتر از دور انداختن آن است و در عین حال کشورهای غربی می توانند «طی همکاری با یکدیگر با رفتار خصمانه تهران در منطقه مقابله کنند». 

وزیرخارجه بریتانیا با اشاره به جنگ‌های داخلی موجود در خاورمیانه خاطرنشان می‌کند که بدون برجام اکنون شاهد یک «مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای» در این منطقه نیز می‌بودیم.

بوریس جانسون در پایان تاکید می‌کند که «من از یک چیز مطمئنم: همه بدیل‌های دیگر بدتر (از برجام) هستند. عاقلانه ترین مسیر پیش رو، تقویت دست‌بند‌هایی‌ست که به دستان ایران زده شده، نه شکستن آنها». 

امانوئل مکرون و آنگلا مرکل رهبران فرانسه و آلمان نیز پیشتر از جانسون با هدف ترغیب آمریکا به ماندن در برجام  راهی واشنگتن شدنده بودند. 

دونالد ترامپ قرار است روز ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می) درباره احیا یا عدم احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که به واسطه برجام به تعلیق درآمده‌اند تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که اگر تغییری اساسی در مفاد توافق هسته‌ای با ایران صورت نگیرد از این توافق خارج خواهد شد. 

        

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More