شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بورسیه‌های غیر قانونی با حکم دادگاه به دانشگاه برگشتند

دیوان عدالت اداری در پی شکایت عده‌ای از کسانی که بورسیه علمی آنها از سوی وزارت علوم غیرقانونی اعلام شده بود، حکم به ابقای بورسیه و حتی بازگشت به هیات علمی دانشگاه داد.

بنا بر حکم دادگاه عدالت اداری، روسای دانشگاه ها موظف هستند، بورسیه‌ای‌ها را در هیات علمی دانشگاه استخدام کنند و هر گونه تخطی از این حکم به برکناری رییس دانشگاه ختم می شود.

محمد رضا رضوان طلب ، رییس مرکز جذب اعضای علمی وزارت علوم در مصاحبه‌ای با ایلنا با ابراز گله از حکم دادگاه عدالت اداری گفته است که دادگاه هیچ کدام از ادله وزارت علوم را نشنیده است و با اینکه بنابر قانون دادگاهها حق ندارند در مسائل علمی دانشگاه دخالت کنند اما قاضی خود را صالح در ورود به این پرونده دانسته است.

بنا بر گفته های این مسوول وزارت علوم حتی کسانی که معدل ۱۲ دارند هم توانسته‌اند از دادگاه حکم بگیرند و عضو هیات علمی دانشگاه شوند.

رضوان طلب این اتفاق را مایه سرافکندگی خوانده و گفته:«زشت است که کسی بگوید من با حکم دادگاه و نه با درجه علمی عضو هیات علمی شده ام.در چنین شرایطی روسای دانشگاه مخاطب اصلی حکم دادگاه هستند و اگر سرپیچی کنند، دادگاه حکم انصال خدمتشان را صادر می کند».

رضوان طلب امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد به ایلنا گفته است که کاری از دست وزارت علوم بر نمی‌آید و حکم دادگاه قطعی است.

بحران بورسیه های تقلبی در سال ۱۳۹۳ و زمانی  پیش آمد که رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت اولِ روحانی اعلام کرد نزدیک به سه هزار نفر بدون پیشینه علمی مناسب از سوی دولت احمدی نژاد بورسیه گرفته‌اند و یا در هیات علمی دانشگاه استخدام شده‌اند.

در میان بورسیه شدگان غیر قانونی نام برخی از نمایندگان مجلس دوره هفتم هم به چشم می‌خورد. پس از این افشاگری نمایندگان مجلس، فرجی دانا را استیضاح و او را عزل کردند.

پس از برکناری فرجی دانا ، موضوع بورسیه های غیر قانونی از سوی وزاری بعدی علوم چندان تعقیب نشد و کار به جایی رسید که عده ای از بورسیه‌ای ها از وزارت علوم شکایت کردند و با تحصن مقابل مجلس خواستار بازگشت به دانشگاه و یا ادامه حق بورسیه شان شدند.

دیوان عدالت اداری هم در نهایت حکم را به نفع بورسیه شدگان صادر کرد و به این ترتیب پرونده بورسیه های غیر قانونی بسته شد.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More