شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

به‌کار گیری ' کودک سربازان' در شبه‌نظامیان حشد الشعبی

 

نشریه آمریکایی تاور (Tower) در شماره امروز پنجشنبه 26 مرداد ماه خود به نقل از شبکه تلویزیونی کُرد زبان  'روداو' (Rudaw) می‌نویسد تحقیقات این شبکه فاش کرده است که گروه شبه‌نظامی 'حشد الشعبی' مورد حمایت حکومت ایران صدها کودک عراقی را در نقض صریح قوانین بین‌المللی به عنوان سرباز جنگی به خدمت گرفته است.

در این گزارش اختصاصی آمده است: «فرماندهان حشد الشعبی که با حمایت ایران به وجود آمده است در روستای بشیر (Bashir) در استان کرکوک بیش از 280 کودک را تعلیم نظامی می‌دهند. سال گذشته 180 ' کودک سرباز' هر کدام به مدت سه ماه دوره نظامی‌گری را دیده‌اند و 100 نفر آنها امسال از مدرسه نظامی مربوطه فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

در گزارش روداو همچنین آمده است: «به این کودکان استفاده از سلاح سبک و سنگین یاد داده شده است و از نظر عقیدتی به آنها آموخته‌اند که باید با همه دشمنان و مخالفان حشد الشعبی در عراق بجنگند.»

قوانین بین‌المللی مشخصاً و اکیداً استخدام و آموزش نظامی کودکان زیر 18 سال را ممنوع می‌سازد و استفاده از ' کودک سربازان' را یک جنایت جنگی می‌شناسد و مرتکبین آن در دادگاه جنایی بین‌المللی محاکمه می‌شوند.

با این حال، سید قنبر موسوی، یک روحانی شیعه در روستای بشیر به روداو گفته است: «به این نوجوانان ورزش‌های رزمی و چگونگی استفاده از اسلحه آموزش داده می‌شود تا بتوانند در مواقع لازم از خود و منطقه خود دفاع کنند.»

روداو می‌افزاید: «حشد الشعبی دارای بین 60 تا 140 هزار عضو می باشد که در سال 2014 تشکیل گردید و مستقیماً همه مخارج، آموزش‌ها و تسلیحات خود را از حکومت ایران دریافت می‌کند.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آمریکا وجود ' کودک سربازان' در عراق را تأیید و از نظر ضدیت با قوانین بین‌المللی محکوم کرده است و می‌گوید اعضای حشد الشعبی در بسیاری از اعدام‌های خودسرانه در عراق دست دارند.

به گفته روداو، 'جوان حسن' (Jwan Hassan) مسئول کمیته حقوق بشر در شورای شهر کرکوک اکنون از مسئولان سازمان ملل درخواست کرده است تا «با پیگیری این گزارش به سوءاستفاده از کودکان عراقی توسط شبه‌نظامیان طرفدار ایران پایان دهد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More