شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بهره‌برداری سیاست‌مداران از جام جهانی

 

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در شرایطی در حال برگزاری است که میزبان جام جهانی با تنش‌های سیاسی بین‌المللی مختلفی روبروست. میزبانی جام جهانی اما فرصتی است برای تغییر این فضا. ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه جام جهانی در مسکو قدرت بزرگ فوتبال را متحد کردن انسان‌ها دانست و گفت این ورزش فراگیر به درک متقابل ملت‌ها کمک می‌کند.

روسیه، میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ این روزها مرکز فوتبال جهان است. مسابقاتی که یک ماه نه تنها توجه فوتبال‌دوستان در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند، بلکه کسانی که چندان رابطه‌ای با فوتبال ندارند نیز از این فضایی که هر چهار سال یک بار تکرار می‌شود بی‌تاثیر نمی‌مانند.

این شور و هیجان اما تنها یک سوی ماجراست. رابطه سیاست و میزبانی مسابقات بزرگ بین‌المللی ورزشی مثل جام جهانی و المپیک از همان نخستین دوره های برگزاری این مسابقات وجود داشت.

جام جهانی ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا صحنه نمایش قدرت بنیتو موسولینی و فاشیست‌ها بود که با قهرمانی ایتالیا همراه شد. دو سال بعد و پیش از آنکه هیتلر و نازی‌ها  دنیا را به خاک و خون بکشند در المپیک ۱۹۳۶ برلین، در یک میدان ورزشی در پی‌ اثبات برتری نژادی ژرمن‌ها بودند. یا جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در دوره حکومت نظامی‌ها. ژنرال ویدلا که مخالفان سیاسی خود را سر به نیست می‌کرد، از قهرمانی تیم ملی آرژانتین برای نشان دادن قدرتمند بودن حکومت‌ش استفاده کرد.

جام جهانی ۲۰۱۸ نیز در حالی برگزار می‌شود که ولادیمیر پوتین با چالش‌های مختلفی روبروست.

در سال ۲۰۱۴ کریمه، بخشی از اوکراین را جدا کرده است و جدایی‌طلبان طرفدار این کشور در شرق اوکراین همچنان مشغول جنگ‌اند.

گروهی از اوکراینی‌ها و مخالفان سیاسی روس هم پشت میله‌های زندان‌اند.

اولگ سنتسوف، فیلمساز اوکراینی زندانی در روسیه از یک ماه پیش اعتصاب غذا کرده و گفته است در طول جام جهانی نیز اعتصابش را ادامه می‌دهد تا توجه جهان به موضوع اوکراین را جلب کند.

آندری یرمولنکو دیگر هنرمند اوکراینی نیز با کشیدن کاریکاتورهای انتقادی از لوگوی جام جهانی، دخالت روسیه در کشورش و همچنین سوریه را محکوم کرده است.

سیاست خارجی روسیه با انتقادهایی روبروست.

روسیه همچنان از حامیان بشار اسد درسوریه است. جنگی که به کشته شدن صدها هزار نفر و آوارگی میلیونها نفر منجر شده است. جدا از این، روسیه متهم شده سرگئی اسکریپال، یک جاسوس پیشینش را در بریتانیا مسموم کرده و در انتخابات آمریکا هم دخالت کرده است.

اما حالا میزبانی جام جهانی سرپوشی شده بر همه این مسائل و قدرت نمایی ولادیمیر پوتین که به تازگی برای ۶ سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری پهناورترین کشور دنیا نشسته است.

اما جام جهانی تنها این فرصت را به پوتین نداده است. منتقدان و مخالفانش هم حالا که همه توجه‌ها به روسیه جلب شده سعی می کنند صدای اعتراض خود را بلندتر کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More