شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بهرام قاسمی: پاسخ ایران به آمریکا قاطع و کوبنده خواهد بود

 

یک روز پس از هشدار شدید فرمانده کل سپاه پاسداران به آمریکا برای قرار دادن احتمالی نام سپاه در لیست سازمان‌‌‌های تروریستی و احتمال افزایش تحریم‌های تازه علیه ایران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: پاسخ ایران به تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده آمریکا، «سخت، قاطع و کوبنده» خواهد بود و آمریکا باید تبعات و پیامدهای آن را بپذیرد.
بهرام قاسمی در نشست خبری خود روز دوشنبه ۱۷مهر، ابراز امیدواری کرد که آمریکا به گفته‌ی او «این خطای استراتژیک و مهم» را نداشته باشد که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی قرار دهد. وی افزود: «اگر چنین اتفاقی از سوی آمریکا رخ دهد ما نیز پاسخ لازم را خواهیم داشت، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.»
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۱۶مهر، آمریکا را تهدید کرد که اگر قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود، این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع ۲ هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.»

سرلشکر جعفری در جلسه شورای راهبردی سپاه هشدار داد که اگر دولت آمریکا، سپاه پاسداران ایران را یک سازمان «تروریستی» بخواند، سپاه پاسداران هم «ارتش آمریکا» را در سراسر جهان بویژه در منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت. وی افزوده: «تحریم‌های جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد.»

به تازگی برخی از منابع خبری در آمریکا گزارش دادند که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در حال بررسی این موضوع است که به زودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. دونالد ترامپ همچنین قرار است تا روز ۱۵اکتبر نظر خود را درمورد پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام اعلام کند. ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده اما برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که دونالد ترامپ قصد دارد این‌بار از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کند و همزمان برای اعمال فشار بیشتر بر ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.
 

 

  • درباره محکومیت دری اصفهانی نظری ندارم

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران به محکومیت «عبدالرسول دری اصفهانی»، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، به پنج سال زندان نیز اشاره کرد و گفت: «آنچه توسط سخنگوی قوه قضاییه مطرح شده متین است و در این باره اظهار نظری ندارم». با این حال او از تلاش‌های به گفته‌ی او مثبت دری اصفهانی تمجید کرد و گفت: «از جمله تلاش‌های وی برای بازگرداندن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو پول به ایران بوده است. از وظایف وزارت امور خارجه بررسی وضعیت و روابط شخصی افراد نیست و این مرتبط با نهادهای دیگری است که باید در صورت لزوم گزارش‌هایی را به دیگر نهادها از جمله وزارت  خارجه بدهند.» وی افزود: «ایشان را یکی از ارگان‌ها معرفی کرده بودند و به عنوان مشاور در مقاطعی حضور داشتند در برجام و با بخش اقتصادی برجام همکاری داشتند و عضو هیات برجام نبودند».
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه ۱۶مهر از تایید حکم پنج سال زندان برای عبدالرسول دری اصفهانی خبر داد و اتهام او را جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان عنوان کرد. وی افزود که محکومیت او به پنج سال زندان در دادگاه تجدیدنظر تأیید و قطعی شده است. به گفته‌ی محسنی اژه‌ای، عبدالرسول دری اصفهانی دارای تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی است وبا دو سرویس- اطلاعاتی خارجی- مرتبط بوده است.»

این درحالی است که محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران در یادداشتی به مجلس شورای اسلامی گفته بود که از نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، آقای دری اصفهانی جاسوسی نکرده است.
عبدالرسول دری اصفهانی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در دولت اول حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به عنوان کارشناس امور مالی و بانکی در مذاکرات حضور داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More