شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بهرام قاسمی در واکنش به تهدید فرانسه: بر سر توان موشکی‌ ایران مذاکره نخواهیم کرد

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه در واکنش به صحبت‌های وزیر خارجه فرانسه گفت: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

خبرگزاری فارس روز جمعه ششم دی‌ماه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه نوشت: « قابلیت های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است. اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می کنیم.»

این واکنش وزارت خارجه ایران، چند ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که ژان‌ ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه در یک نشست خبری در پاریس گفته بود: «اگر مذاکره با ایران به نتیجه نرسد؛ ما آماده هستیم که به طور جدی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنیم. آن‌ها این موضوع را می‌دانند.»

وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌های روز جمعه خود درباره ایران گفت که فرانسه خواهان توقف برنامه تولید موشک‌های بالستیک ایران است. لودریان همچنین اشاره کرد که ارسال موشک به گروه‌های مسلح از سوی ایران در خاورمیانه نیز باید متوقف شود.

دو هفته پیش، ۲۲ دی‌‌ماه گذشته، گنس ون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، هم از ایران خواسته بود که «هرچه سریع‌تر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند.»

ایالات متحده، عربستان و برخی از کشورهای اروپایی ایران را متهم می‌کنند که با در اختیار قراردادن موشک‌هایی  تولیدی خود به برخی از گروهای مسلح  نظیر «حوثی‌های یمن»، امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

ایران بارها گفته است که بر سر برنامه موشکی خود، که ایران آن را «بازدارنده» و «دفاعی» توصیف می‌کند؛ حاضر به مذاکره نیست. حالا سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید در صورتی که تحریم‌های جدیدی علیه ایران بر سر برنامه موشکی اعمال شود؛ در چگونگی رابطه با اروپایی‌ها تجدیدنظر می‌شود. بهرام قاسمی اشاره‌ای نکرد که منظور او از تغییر مناسبات با اروپایی‌ها چیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More