شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بن‌سلمان: اصلاحات علیه فساد در سعودی «شوک‌درمانی» است

 

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، مبارزه علیه فساد در کشورش را نوعی «شوک‌درمانی» دانست.

او در توصیف دستگیری شماری‌از شاهزادگان و مقامات سعودی در ماه نوامبر گذشته (آبان‌ماه) گفت: «اگر بدنی مبتلا به سرطان داشته باشی و سرطان در تمام اعضای آن منتشر شده باشد، ناچار به استفاده از شیمی‌درمانی هستی؛ در غیر این صورت، سرطان تمام بدن را فرا خواهد گرفت».

ولی‌عهد سعودی افزود که اهداف بودجه کشورش تنها با توقف عملیات غارت و چپاول، تحقق خواهد یافت.

او در همین زمینه، گفت که شخصاً از دوران نوجوانی، یعنی از زمانی که عده‌ای از نام و ارتباطات با او برای تحقق منافع شخصی خود استفاده می‌کردند، از نزدیک فساد را به چشم خود مشاهده کرده است.

بن‌سلمان افزود: «شاهزادگان فاسد کم بودند؛ اما همین فاسدان بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و به جایگاه خانواده سلطنتی، ضربه زدند».

ولی‌عهد سعودی همچنین گفت: «تمام بازداشت‌شدگان پرونده مبارزه با فساد که در هتل ریتز کارلتون جای داده شده بودند، می‌دانند که مرتکب اشتباهات بزرگی شده‌اند و به همین دلیل، مبالغ درخواست‌شده را پرداختند و اقدام به تسویه حساب کردند».

او خبر داد که ۵۶ نفر به‌دلیل نپذیرفتن اتهام فساد، هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند.

محمد بن‌سلمان با اشاره به این‌که شوک واردشده (اصلاحات)، برای مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی در پادشاهی سعودی ضروری بود. او گفت که اصلاحاتش ازجمله دادن حقوق اجتماعی بیشتر به زنان، تنها بخش کوچکی از بازگشت به سنت پیامبر اسلام محمد است.  

شاهزاده محمد بن‌سلمان، اتهامات مبنی‌بر فشار پادشاهی سعودی به سعد حریری در چهارم نوامبر برای استعفا، ازسوی برخی مقامات لبنانی را «ناعادلانه» توصیف کرد و در این زمینه افزود که «سعد حریری اکنون در لبنان در مقایسه با شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران‌اند، از وضعیت بهتری برخوردار است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More