شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: سیاست خارجی ترکیه به هم ریخته است

 

اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (Foundation for Defense of Democracies) در آمریکا امروز، دوشنبه ۱۹ تیرماه، در گزارشی پیرامون سیاست خارجی دولت ترکیه می‌نویسد: سقوط تدریجی این کشور به سطح داشتن یک حکومت خودکامه در زیر رهبری رجب اردوغان با به هم ریختگی و ندانم‌کاری در سیاست خارجی آن همراه شده است.
در این گزارش آمده است: «اردوغان از روز به قدرت رسیدن خود در سال ۲۰۰۲ تا امروز یک سیاست تبلیغاتی بر محور بازتولید امپراتوری عثمانی در کشور و گسترش اسلام‌گرایی در خارج را دنبال کرده است. توجه ویژه اردوغان به گسترش مواضع و افکار اخوان‌المسلمین بوده است و در طول جنگ داخلی سوریه هم با جهادگران پیوند داشته است.»
با این حال تغییرات در اتحاد نیروهای داخلی ترکیه و شکست‌های سیاست خارجی کشور، مرد قدرتمند ترکیه را از توانایی در حل مشکلات عقیدتی باز داشته است.
این تنش میان تعصب مذهبی اسلامی و پراگماتیسم در سیاست خارجی از سوی اردوغان به درهم‌ریختگی سیاست خارجی ترکیه در منطقه خاورمیانه و فرای آن انجامیده است.»
این گزارش می‌افزاید: «در طول چهار سال گذشته دو حرکت برای سرنگونی دولت اردوغان انجام شده است که وی از هر دوی آنها نجات یافته است. اولین آنها رسوایی فساد مالی گسترده او و وزرای دولتش در سال ۲۰۱۳ بود، و دومین آن کودتای خونین تابستان سال گذشته. جنبش فتح‌الله گولن که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ هم‌قطار سیاسی اردوغان بود، در هردوی این تلاش‌ها دست داشته است.
یکی از مهم‌ترین نشانه‌های به هم ریختگی سیاست خارجی دولت اردوغان رابطه ترکیه با ایران است. از نظر تاریخی، آنکارا همیشه نگران هژمونی‌طلبی جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده است. با این حال اردوغان و دولت اسلام‌گرای او، همواره نسبت به سیاست‌های تهران هم‌فکری داشته‌اند و حتی در شرایطی که خودشان مناسب ببینند تلاش کرده‌اند تا با جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های ضدغربی آن همراه شوند و دنیای لیبرال و سکولار را به چالش بکشند.
بخش سیاست مشکوک اردوغان نسبت به جمهوری اسلامی ایران مربوط به حمایت رژیم تهران از کردهای حزب کارگران کردستان (PKK ) است. این تردیدها و رقابت دو کشور در جنگ داخلی سوریه مانع از دستیابی ترکیه به یک استراتژی منسجم  برای همسویی کامل با ایران در منطقه است.

رجب‌طیب اردوغان یک سیاستمدار زیرک است و برای ماندن در قدرت به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود. با این حال او هیچگاه تعصب مذهبی و اسلامیستی خود را کنار نگذاشته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More