شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلینکن: دیپلماسی اصولی بهترین راه برای اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، ضمن ابراز خرسندی از آغاز خوب رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تاکید کرد که «دیپلماسی اصولی بهترین راه برای اطمینان از  دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای» است.

وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت:«از دیدن اینکه راب مالی، نماینده ویژه رییس جمهور در امور ایران آغاز خوبی داشته، خرسندم. دیپلماسی اصولی بهترین راه برای اطمینان از  دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای است.»

همزمان نیز حساب توییتری وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی توییت وزیر خارجه آمریکا را به زبان فارسی باز نشر کرد.

انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیشتر انتقاداتی را به همراه داشت.

دولت جو بایدن، در اواخر ماه ژانویه سال‌جاری بود که رابرت مالی، از مذاکره کنندگان دولت اوباما در پرونده هسته‌ای ایران، را به عنوان نماینده ویژه‌ آمریکا در امور ایران منصوب کرد.

مالی از مقامات امنیت ملی دولت باراک اوباما و از اعضای تیم مذاکره آمریکا در جریان مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای، برجام،  بود و در آخرین سال فعالیت دولت اوباما نیز هماهنگ‌کننده استراتژی آمریکا در ارتباط با داعش بود.

او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ درپی انتشار گزارش‌هایی در مورد ملاقاتش با رهبران حماس، از ستاد انتخاباتی باراک اوباما، بیرون آمد.

انتخاب رابرت مالی از سوی برخی مقام‌های آمریکایی و رسانه ها مورد انتقاد واقع شد و به «روابط نزدیک» رابرت مالی با جمهوری اسلامی هشدار داده بودند.

پیشتر رابرت مالی سال گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی در مورد اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ گفته بود: «آنچه در ایران می‌گذرد فقط ظن توطئه آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل برای تضعیف ایران را در ذهن مقامات جمهوری اسلامی تقویت می‌کند. حق هم دارند که اینطور فکر می‌کنند. آنها متقاعد شده‌اند که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی برای تضعیف آنها همه کار می‌کنند.»

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه از احتمال تعیین رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران ابراز نگرانی کرد و در توییتی مالی را به «سابقه همدلی» با رژیم ایران و «عناد» با اسرائیل متهم کرد و گفت: «اگر مالی انتخاب شود، آیت‌الله‌ها به شانس خود ایمان می‌آورند.»

به گزارش جوییش اینسایدر، مالی که فرزند یک خانواده یهودی سوری تبار و زاده مصر است، هنگامی که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در جلسه‌های سازمان ملل به نیویورک رفته بود، با او دیدار کرده بود.

مالی در ژوئن ۲۰۱۸، خرداد ۱۳۹۷، نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، پیش شرط‌های ۱۲ گانه دولت ترامپ برای توافق با ایران را «غیر واقع‌بینانه» خواند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More