شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: باوجود اعلام خبر پیروزی بایدن روابط چین و آمریکا به سرعت قابل ترمیم نیست

بلومبرگ در گزارشی با اشاره به سکوت مقام‌های چین در مورد اعلام خبر پیروزی جو بایدن پیش‌بینی کرد با وجودی‌که مقام‌های چینی شناخت خوبی از جو بایدن دارند، اما سکوت پکن نشان می‌دهد، روابط آمریکا و چین که در زمان ترامپ به پرتنش‌ترین حالت خود رسیده بود به سرعت قابل ترمیم نیست.

در همین حال، روزنامه‌های دولتی چین از مقامات این کشور خواسته‌اند تا نسبت به بایدن موضع‌احتیاط‌‌ آمیزی در پیش گیرد و خبر پیروزی او را به منزله تغییر کامل سیاست آمریکا در نظر نگیرند.

گلوبال تایمز، روزنامه حزب کمونیست چین، در مقاله‌ای از مقامات پکن خواست در عین حال که باید از «توهم» اینکه پیروزی بایدن سیاست‌‌ آمریکا در برابر چین را برعکس می‌کند پرهیز کرده و در عین حال به دنبال بهبود روابط با ایالات متحده باشند.

بنابر این گزارش، بایدن که از دهه هفتاد میلادی خواستار افزایش تعامل آمریکا با چین بوده، طی ده سال اخیر «مواضع سخت‌تری» نسبت به چین درپیش گرفته است. او در زمان رقابت‌های انتخاباتی برخورد دولت چین با اقلیت‌های مسلمان ایغور را محکوم کرده و رییس‌جمهور چین را یک «دزد» خوانده بود.

به گزارش بلومبرگ، تغییر تدریجی موضع بایدن نسبت به چین نشان دهنده شکل‌گیری یک توافق میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است که هر دو چین را تهدیدی برای نقش رهبری آمریکا در جهان می‌دانند.

جیمز گرین، یکی از دیپلمات‌های آمریکا در آسیا در زمان باراک اوباما و دونالد ترامپ، به بلومبرگ گفت بایدن باید خود را از اتهام ساده‌گیری به چین دور کند، زیرا بازگشت روابط تجاری آمریکا و چین آنگونه که در یک‌دهه اخیر پیش‌ می‌رفت دیگر در دستور کار سیاستمداران واشینگتن نیست.

گزارش بلومبرگ همچنین به مخالفت افکار عمومی آمریکا با سیاست‌های تجاری چین، نحوه برخورد پکن با کرونا و سابقه منفی چین در مسائل حقوق بشری در ماه‌‌های اخیر اشاره کرده و افزود: «عوض کردن این دیدگاه سخت است، به ویژه در شرایطی که آمریکا پس از فوت بیش از ۲۳۰ هزار نفر از مردم خود در تلاش است تا موج سوم کرونا را مدیریت کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More