شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: ایران برای احیای مشتریان قدیمی نفت با آن‌ها تماس گرفته است

 

بلومبرگ گزارش داد تهران هم‌زمان با افزایش دیپلماسی برای لغو تحریم‌های آمریکا، در تلاش است با برقراری تماس مشتریان قدیمی نفت خود در آسیا را احیا کند. 

این گزارش به نقل از افراد مطلع نوشته شرکت ملی نفت ایران دست‌کم با پنج پالایشگاه در منطقه ارتباط گرفته تا در پی کاهش تحریم‌ها بتواند درباره احتمال معامله و عرضه نفت به آن‌ها مذاکره کند.

بر اساس اظهارات این منابع که نخواستند نامشان به دلیل محرمانه بودن اطلاعات منتشر شود، مذاکرات در این زمینه در مرحله ابتدایی قرار دارد و صحبتی درباره حجم و قیمت نفت صورت نگرفته است.

بلومبرگ در همین زمینه به نقل از یک منبع خود، به دو بار تماس ایران با یک پالایشگاه طی سال جاری میلادی و در پی هیچ گونه ارتباطی با اوپک در سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره کرده است. 

این شبکه نوشته وزارت نفت ایران از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

صادرات نفت ایران پس از آن‌که در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی و کاهش تحریم‌های ناشی از برجام به حدود ۲/۵ میلیون بشکه در روز رسید، به دلیل تحریم‌های سخت دولت دونالد ترامپ از میانه همان سال، و با لغو معافیت‌ برای برخی کشورهای خریدار نفت ایران در سال ۲۰۱۹، به شدت کاهش پیدا کرد.

پیش از اعمال جریمه برای خریداران، چین و هند و بعد از آن‌ها کره جنوبی و ژاپن بزرگترین خریداران نفت ایران بودند. 

با این حال، اکنون ارز حاصل از فروش نفت در برخی از این کشورها بلوکه شده و ایران در حال تلاش برای دستیابی به آن‌هاست. 

 

خریداران در انتظار

وندانا هری، بنیانگذار موسسه «وندا اینسایت» که به تحلیل بازار جهانی نفت می‌پردازد، در همین زمینه گفت: «انتظار دارم بیشتر خریداران در آسیا بگویند که راضی خواهند بود واردات نفت را در صورت لغو تحریم‌های آمریکا از سر بگیرند.»

او افزود:‌ «ایران احتمالا امیدوار و مشتاق است که نفتش به بازار برگردد،‌ اما مسیر دیپلماتیک به سمت آن طولانی و دشوار است.»

هند امیدوار است جو بایدن،‌ رییس‌ جمهوری آمریکا،‌ موضع نرم‌تری درباره ایران بگیرد تا بتواند به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان منابع خرید نفت خود را تنوع ببخشد.

چین هم با تحریم‌های آمریکا مخالف است و واشینگتن را در این زمینه به اقدام فراتر از قلمرو صلاحیت خود متهم می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More