شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: آمریکا در پی قطعنامه شورای حکام برای فشار بر ایران است

 

 

پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد آمریکا در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال جلب حمایت کشورهای دیگر برای تصویب یک قطعنامه پیشنهادی برای افزایش فشار بر ایران به دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است.

بلومبرگ روز پنجشنبه هفتم اسفندماه نوشت دیپلمات‌های آمریکا سندی را توزیع کرده‌اند که نارضایتی و خواسته‌های این کشور خطاب به ایران در زمینه همکاری کامل با بازرسان آژانس را نشان می‌دهد.

قرار است شورای حکام هفته آینده در وین تشکیل جلسه دهد تا به بررسی گزارش بازرسان آژانس درباره افزایش تولید سوخت هسته‌ای و کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده ایران بپردازد.

بلومبرگ نوشته سه صفحه از این سند را مشاهده کرده که حاکی است قطعنامه پیشنهادی آمریکا بر «نگرانی شدید درباره یافته‌های آژانس» تاکید می‌کند و دغدغه‌های در حال افزایش درباره همکاری ایران را نشان می‌دهد.

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده،‌ بلومبرگ گزارش داد دو مقام اروپایی دریافت این سند را تایید کرده‌ و گفته‌اند در حال مطالعه محتوای آن هستند.

جلسه هفته آینده شورای حکام می‌تواند آزمایشی اساسی و زودهنگام برای راهبرد دولت جدید آمریکا در قبال ایران باشد.

 

درخواست افزایش فشار بر ایران

در سندی که بلومبرگ منتشر کرده تاکید شده جو بایدن،‌ رییس‌جمهور ایالات متحده، این مساله را روشن کرده که اگر ایران به تعهدات برجام بازگردد،‌ آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارش داد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران برای اولین‌بار در هشت سال به سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح نزدیک‌تر شده است. 

این گزارش همچنین به ناکافی بودن توضیحات تهران درباره ذرات کشف‌شده اورانیوم با سابقه چنددهه‌ای در شماری از سایت‌ها اشاره می‌کند.

اکنون به نوشته بلومبرگ، نوع واکنشی که آمریکا در پی کسب همراهی سایر کشورها برای آن است، مبتنی بر پیشنهاد افزایش فشارها بر ایران است.

در بخشی از متن آن اشاره شده: «جهان برای مدتهاست که می‌داند ایران در گذشته به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More