شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلاروس، معترضان را به سرکوب با سلاح مرگبار تهدید کرد

وزارت کشور بلاروس اعلام کرد با توجه به «افراطی شدن» تظاهرات سراسری در این کشور، نیروهای امنیتی بلاروس می‌توانند در صورت نیاز علیه تظاهرات‌کنندگان از «اسلحه مرگبار» استفاده کنند.

با ادامه تظاهرات سراسری در بلاروس در اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مرداد ماه، روز یک‌شنبه نیروهای امنیتی بلاروس ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

پس از آنکه الکساندر لوکاشنکو که از ۲۶ سال پیش در سمت ریاست‌جمهوری بلاروس بوده، دوباره خود را پیروز انتخابات ۱۹ مرداد اعلام کرد، حدود ۱۳ هزار نفر در تظاهرات سراسری این کشور بازداشت شده‌اند که برخی از آنان نیز از زندان آزاد شده‌اند.

چهره‌های اصلی مخالف لوکاشنکو نیز یا زندانی شده و یا به خارج از کشور گریخته‌اند.

این در حالی است که خشونت‌های روز یک‌شنبه، تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که لوکاشنکو با رهبران مخالف دستگیر شده، در زندانی در مینسک ملاقات کرد که این نشست به آزادی دو نفر از رهبران مخالفان انجامید.

با تداوم سرکوب تظاهرات سراسری بلاروس، آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا علیه چندین تن از مقامات بلاروسی که به تقلب در انتخابات متهم بوده و یا در سرکوب معترضان نقش داشته‌اند، تحریم‌هایی را اعمال کرده‌اند.

روز دوشنبه نیز، وزرایخارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در لوکزامبورگ بر سر افزایش تحریم‌ها علیه لوکاشنکو و مقام‌های دولت او به توافق رسیدند.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت سفر برای شخص لوکاشنکو و توقیف اموال اوست. اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد حمایت مالی از دولت بلاروس را کاهش داده و در عوض حمایت از مردم بلاروس و جامعه مدنی این کشور را افزایش دهد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین خشونت علیه تظاهرات کنندگان بلاروسی را محکوم کردند و خواستار آزادی کلیه افرادی شدند که در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند.

در اوایل مهرماه، اتحادیه اروپا ۴۰ نهاد و مقام بلاروسی را به دلیل نقش آنها در تقلب در انتخابات و سرکوب معترضان مورد تحریم قرار داده‌بود، اما تاکنون به امید قانع کردن لوکاشنکو به مذاکره با رهبران مخالفان، از تحریم او خودداری کرده بود.

پس از نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت بلاروس تاکنون به برگزاری گفت‌وگو با مخالفان ابراز تمایل نکرده گفت در شرایطی که خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان بلاروسی ادامه دارد، معاملات با بلاروس نباید طبق معمول ادامه پیدا کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More