شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
چگونه تغییرات اقلیمی توانست ۱۲۹ میلیون درخت را تنها در یک ایالت بکشد

بزرگ‌ترین آتش تاریخ کالیفرنیا زیر سر سوسک‌های درخت‌کُش

 

در کالیفرنیا کمبودی برای سوخت آتش‌ها در منابع طبیعی نیست،‌ جنگل‌ها و دشت‌های این ایالت، لبریز از درخت‌های مرده‌اند.

وقتی موج گرما سایه‌اش را از غرب آمریکا کنار نمی‌زند، نتیجه‌اش خشکی مستمر گیاهان از آلاسکا است تا سواحل مکزیک، یا همان منطقه‌هایی که این روزها در تصویرهای ماهواره‌ای، آتش را می‌توان در آن‌ها سراغ گرفت.

در رسانه‌های جهان، آتش گسترده در غرب قاره آمریکا را در مثال کالیفرنیا نشان می‌دهند؛ پرجمعیت‌ترین ایالت در کشور آمریکاست و یکی از ثروتمندترین و پیشرفته‌ترین نقاط زمین است که  تا به امروز دست کم ۶۰۰ هزار هکتار آن در آتش سوخته‌اند.

سال ۲۰۱۷، آتش در کالیفرنیا رکورد شکست؛ بزرگ‌ترین آتش تاریخ این ایالت در آن ثبت شد و آتش جان ۴۴نفر را گرفت.

آتش سال ۲۰۱۷ در منابع طبیعی کالیفرنیا همچنین تبدیل به یکی از پرهزینه‌ترین، طولانی‌ترین و گسترده‌ترین‌ها شد.

اما امسال تا به امروز، سه برابر مساحت سال گذشته (در همین مدت زمانی)، آتش مناطق وسیعی را سوزانده و پیش رفته است و شبیه‌اش را کمتر کسی به‌خاطر می‌آورد.

آتش امسال سریع‌تر از همیشه پخش می‌شود و به‌سادگی از رودخانه‌ها و اتوبان‌ها می‌جهد و به قلمروهای تازه‌ای دست می‌یابد.

این هفته، ۱۷ آتش عظیم در کنار ده‌ها آتش کوچک در کالیفرنیا شعله‌ور است.

یکی از آن‌ها، آتش مندوسینا (mendocina) است که تبدیل به بزرگ‌ترین آتش تاریخ ایالت کالیفرنیا شده و رکورد سال گذشته را در زمانی کوتاه شکسته است.

آتش کار (Carr) جان هفت نفر را گرفته و همین یک دانه آتش به‌تنهایی بیشتر از یک هزار خانه و ساختمان را کامل سوزانده است.

دست کم ۱۳ هزار آتش‌نشان در کنار ۲۳۰۰ نیروی گارد ملی آمریکا با آتش‌های امسال می‌جنگند.

نیروهای کمکی از ۱۷ ایالت دیگر آمریکا و کشورهای استرالیا و نیوزلند به کالیفرنیا آمده‌اند.

با تمامی این‌ها، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، آتش‌های امسال دست کم تا میانه پاییز شعله‌ور خواهد بود تا وقتی که شاید جهت باد متفاوت شود و با بازگشت بارندگی، طبیعت آتش‌هایی را خاموش کند که رنگ از روی اقلیم‌شناسان پرانده است.

محقق‌های شناخت اقلیم می‌گویند این آتش‌ها همان تصویری هستند که دهه‌هاست هشدارش را می‌دهند، صورت سیاره‌ای که در آن طبیعت لجام‌گسیخته، درگیر رویدادهای شدید آب و هوایی است و در آن توفان‌ها، آتش‌ها در منابع طبیعی، هجوم ریزگردها و توفان‌های شن، ابعادی غول‌پیکر یافته‌اند.

مثال همین آتش کار و آتش مندوسینا که این روزها در کالیفرنیا گسترش می‌یابند و مندوسینا به‌تنهایی به ابعاد شهر لس آنجلس گسترده شده  و در راه است تا به ابعاد شهر لندن در انگلستان برسد.

 

سوسک‌ها قاتل ۱۲۹ میلیون درخت در کالیفرنیا

اکسیژن در کنار سوخت و مقدار کافی حرارت، برای شکل‌گیری آتش لازم است و کالیفرنیا هر سه را به اندازه دارد تا آتش‌هایش تبدیل به صحنه‌هایی از جهنم در روی زمین شوند.

شش سال پس از شروع دوره اخیر خشکسالی کالیفرنیا، این ایالت دست به گریبان موج گرما است و نبود بارندگی به‌شدت به خشکسالی طبیعت افزوده است.

از سوی دیگر، تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین، آرام آرام به‌تغییر طبیعت مشغول است.

مثالش می‌تواند سوسک‌های درخت‌کُش باشد که شکل‌های مختلف‌شان، بومی قاره آمریکا هستند و در گذر ماه‌های گرم‌تر سال، هر گونه‌شان سراغ یک گونه درخت (کاج، صنوبر و غیره) می‌آید.

آن‌ها به تنه و شاخه درختان فرو می‌روند و درخت در مقابل برای نجات خود از شر این مزاحم‌ها، شیره ترشح می‌کند تا حشرات را درونشان حبس و خفه کند.

اگر تعداد کافی حشره سراغ یک درخت بروند، درخت آن‌قدر شیره ترشح می‌کند که می‌میرد.

سپس حشرات می‌توانند هرچه می‌خواهند از درخت بخورند.

تغییرات اقلیمی، تابستان‌ها را طولانی‌تر ساخت و بهارها را گرم‌تر، هرچند زمستان‌ها هم دیگر به‌اندازه قبل در تمامی نقاط غرب آمریکا سرد و یخ‌بسته نیستند.

برای همین سوسک‌های درخت‌کُش در گذر بهار، تابستان و پاییز، می‌توانند گسترده پخش شوند، تولید مثل کنند و درخت‌ها را هدف قرار دهند.

تخمین سازمان پارک‌های آمریکا این است که تنها در کالیفرنیا و در سال‌های اخیر، این سوسک‌ها ۱۲۹ میلیون درخت را در جنگل‌ها،‌ پارک‌ها و دشت‌های این ایالت به قتل رسانده باشند.

درختی که می‌میرد و چوبش در موج گرما و در نبود بارندگی قرار می‌گیرد، تبدیل می‌شود به یک سوخت ایده‌آل برای آتشی که بخواهد آن‌چنان عظیم شود که شعله‌هایش همانند یک گردباد، بچرخد و در زمین گسترش یابد.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More