شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان فعالیت‌هایش در ایران را متوقف می‌کند



گروه کشتیرانی مولر-مرسک، که بزرگترین مجموعه کشتیرانی در جهان است، اعلام کرده که پس از تصمیم آمریکا به خروج از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، این شرکت دانمارکی، طی بیانیه کوتاهی که از طریق ایمیل ارسال شد، افزود که تحولات را پیگیری کرده و  تأثیر آن بر فعالیت‌های شرکت را ارزیابی و نتیجه را به مشتریان خود ابلاغ خواهد کرد.

«سورن سکو»، مدیر اجرایی شرکت مرسک ضمن خودداری از اعلام زمان دقیق اجرای این تصمیم گفت که «من مطمئنم که شرکت ما قرار است فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کند».

این در حالی است که با بازگشت تحریم‌های آمریکا در چند ماه آینده، بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان اعلام کرده‌اند که برای اجتناب از تحریم‌ها در قراردادهای خود با ایران تجدید نظر خواهند کرد.

شرکت توتال فرانسوی با اشاره به تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام اعلام کرده که این شرکت امکان ادامه همکاری در پروژه پارس جنوبی را نخواهد داشت. بیژن زنگنه، وزیر نفت در واکنش به این تحولات گفت که یک شرکت چینی جایگزین توتال خواهد شد.

هم‌زمان با این تحولات، نماینده شرکت ملی نفت ایران که همراه با هیات دیپلماتیک ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به چین رفته بود، از گرفتن تضمین از شرکت‌های چینی برای ادامه واردات نفت ایران ناکام ماند. این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که ادامه واردات نفت ایران بستگی به تصمیم دولت چین خواهد داشت.

شرکت‌های ایرباس و بویینگ نیز از احتمال لغو قرارداد فروش ۲۰۰ هواپیما به ایران خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی برای حفظ روابط تجاری خود با ایران بر ماندن در برجام بدون آمریکا به تفاهم اولیه رسیده‌اند. ولی هنوز روشن نیست که آمریکا نسبت به درخواست برخی از شرکت‌ها برای معافیت از تحریم‌های این کشور علیه ایران چه واکنشی خواهد داشت.

به نظر می‌رسد چنین ابهامی برخی از شرکت‌ها مانند مرسک را به اعلام تصمیم زودهنگام برای قطع روابط تجاری خود با ایران واداشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More