شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از ۹ ماه درباره برگزیت به توافق رسیدند

 

دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها انسداد در مذاکرات برگزیت، روز پنجشنبه به یک توافق تجاری دست یافتند.

تنها هفت روز مانده به پایان مهلت مقرر برای اجرایی شدن برگزیت بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر بریتانیا، و اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپایی، تایید کردند پس از حدود ۹ ماه به این توافق دست یافته‌اند. 

تصاویری از لحظه دستیابی آن‌ها به این توافق که طی جلسات آنلاین صورت گرفت، منتشر شده است.

فون درلاین در این زمینه به سختی‌ها و مسیر پر پیچ‌وخم این توافق اشاره کرد و گفت:‌ «این یک توافق متعادل و کار درست و مسئولانه برای هر دو طرف است.»

او افزود: «این به معنی آن است که ما در نهایت می‌توانیم برگزیت را پشت سر بگذاریم و اروپا به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهد.»

این توافق با تضمین تجارت بدون تعرفه برای غالب کالاها و ایجاد بستری برای همکاری آتی درباره موضوعاتی مانند مبارزه با جرم، انرژی و اشتراک داده‌ها، از روز نخست سال میلادی جدید اجرایی می‌شود.

یک مقام بریتانیا در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت: «معامله انجام شد. کنترل پول، مرزها، قوانین، تجارت و آب‌های صیادی خود را دوباره به دست گرفتیم.»

 

 

نخست وزیر بریتانیا نیز ضمن استقبال از توافق با اتحادیه اروپا گفت این معاهده به باثبات کردن روابط با اروپا کمک می‌کند. او تاکید کرد کشورش دوست و متحد این اتحادیه خواهد بود.

توافق به دست آمده باید در پارلمان بریتانیا به رای گذاشته شود. 

در آستانه افزایش امیدها به شکل‌گیری این توافق، پوند استرلینگ به اوج ارزش خود در برابر دلار در سال جاری رسید. این ارز در معاملات لندن نیم‌درصد افزایش یافت و به ۱/۳۵ دلار رسید.

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته اگرچه این توافق به وضعیت روابط تجاری موجود بریتانیا با اتحادیه اروپا مشابه نیست، اما احتمالا مورد استقبال گروه‌های تجاری قرار خواهد گرفت.

این نشریه نوشت توافق به دست‌آمده به آن معناست که دو طرف در مورد یک «جدایی مسالمت‌آمیز» مذاکره کرده‌اند.

این مساله باید به کاهش هرج و مرج احتمالی در مرز در روز نخست سال ۲۰۲۱ میلادی کمک کند، زیرا از آن روز تجارت منوط به اعلامیه‌ها و کنترل‌های گمرکی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد اختلاف صید ماهی در آب‌های بریتانیا بوده است. این توافق پس از گفت‌وگوهای شبانه در مورد تخصیص حقوق ماهی‌گیری پس از برگزیت به دست آمد. 

فایننشال‌تایمز به نقل از مقام‌ها در این زمینه نوشت جانسون و فون درلاین چهار جلسه مذاکره «بسیار صریح» را در روز چهارشنبه برگزار کردند.

این بزرگترین توافق تجاری است که بریتانیا امضا می‌کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، این کشور ۲۹۴ میلیارد پوند کالا و خدمات به اتحادیه اروپا فروخت که ۴۳ درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین، بیش از نیمی از واردات بریتانیا با ارزش ۳۷۴ میلیارد پوند، از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا انجام شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More