شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا «ایران و سپاه پاسداران» را مسئول حمله به نفتکش‌ها دانست

بریتانیا روز جمعه با تاکید براینکه «ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را مسئول حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان می داند، اعلام کرد که هیچ نیروی دولتی یا غیردولتی دیگری نمی تواند عامل این حملات باشد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای تاکید کرد که بنابر بررسی‌های انجام شده تقریبا مطمئن است سپاه پاسداران مسئول حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان است. وزارت خارجه بریتانیا همچنین انفجار یک ماه پیش چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی را به ایران نسبت داده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن محکوم کردن این حملات، گفت که ایران قوانین و هنجارهای بین المللی را نقض کرده است. او از ایران خواست تا تمام اشکال فعالیت‎های بی‎ثبات کننده را متوقف کند.

وزیر خارجه بریتانیا گفت که حملات اخیر به نفتکش‎ها «بر اساس سابقه ایران در بی‎ثبات‌سازی انجام شده و یک خطر جدی برای منطقه است.»

هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج شنبه نیز با تاکید براینکه این کشور با آمریکا درباره «تهدید فزاینده ایران ارزیابی مشترکی دارد»، اعلام کرده بود که ما دیدگاه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در «حمله به نفتکش‌ها» را می پذیریم.

او هشدار داد که «حمله به نفتکش‌ها به شدت نگران‌ کننده است» و گفت که «هرگونه دست داشتن ایران در این حملات نشانگر تشدید تنشی به شدت غیرعقلانی است» و بریتانیا بر رسیدن به ارزیابی خاص متمرکز است متمرکز شده است.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا، نیز روز پنج شنبه ساعاتی پس از وقوع حمله به دو نفتکش در دریای عمان، با تاکید براینکه «حمله به کشتی‌های غیرنظامی از جمله دو نفتکش در دریای عمان را غیرقابل قبول» است، گفت که بریتانیا آمادگی مشارکت در انجام تحقیقات درباره این حادثه را دارد.

این مقام بریتانیایی با تاکید براینکه «رعایت آزادی عبور و مرور دریایی» شد و تاکید کرد که این موضوع از نظر بریتانیا یک «امری حیاتی» است، اعلام کرد که «ما با همپیمانان خود در تماسیم و آمادگی آن را داریم تا هر کمکی را برای انجام تحقیقات درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان ارائه کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More