شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا امکان مبادله نازنین زاغری با یک زندانی ایرانی در استرالیا را رد کرد

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، پیشنهاد محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، برای مبادله نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی بازداشت شده در ایران، با یک زندانی زن ایرانی در استرالیا را رد کرد.

روزنامه «تلگراف»، چاپ بریتانیا، روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت در گزارشی به نقل از جرمی هانت نوشت که این دو پرونده تفاوت فاحشی با هم دارند.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، زنی که در استرالیا بازداشت و زندانی شده است در راستای یک دادرسی و روند قانونی، به خاطر ارتکاب یک «جرم بسیار جدی» دستگیر شده است؛ در حالی که نازنین زاغری بی‌گناه است و اساسا کاری انجام نداده است.

روز چهارشنبه، محمدجواد ظریف در نیویورک گفت نازنین زاغری، که به اتهام «جاسوسی» در تهران زندانی است؛ می‌تواند از طریق «تبادل زندانیان» آزاد شود.

ظریف روز چهارشنبه ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت نازنین زاغری، بلافاصله به وضعیت زندانی ایرانی دیگری اشاره کرد که در استرالیا به اتهام آن چه که او «خرید و فروش تجهیزات، برای یک شرکت رسانه‌ای ایرانی» نامید در زندان است. به گفته وزیر خارجه ایران، او مجبور شده است فرزندش را در زندان به دنیا آورد.

هرچند ظریف در اظهارنظری دیگر، در روز پنجشنبه، حرف پیشین خودش را به نوعی تصحیح کرد و گفت که منظور او از «تبادل زندانیان»، در پیوند با روابط آمریکا و ایران بوده است. به این ترتیب شامل وضعیت نازنین زاغری نخواهد شد.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، آن چه که در ایران انجام می‌شود «غیرقابل پذیرش» است. افراد بی‌گناه را زندانی می‌کنند تا از آن‌ها به عنوان اهرمی برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.

پس از صحبت‌های روز چهارشنبه محمدجواد ظریف، برخی از رسانه‌های داخلی ایران، نام این زندانی ایرانی در استرالیا را «نگار قدس‌کنی» معرفی کردند.

قدس‌کنی از سه سال پیش، به درخواست ایالات متحده به اتهام دور زدن تحریم‌ها و ارسال برخی از تجهیزات به ایران در استرالیا بازداشت شده است و احتمال استرداد او به آمریکا وجود دارد.

در صورت استرداد و محاکمه قدس‌کنی در آمریکا، ممکن است که او به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More