شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری مراسم یادبود جورج فلوید: به نام جورج به پا خیزیم و بگوییم زانویت را از گردنم بردار

مراسم یادبود جورج فلوید، شهروند آمریکایی‌آفریقایی‌تبار کشته شده به دست پلیس، روز پنج‌شنبه با حضور خانواده و دوستان او و نیز چهره‌های فرهنگی و سیاسی آمریکا در دانشگاه نورت سنترال شهر مینیاپولیس برگزار شد.

آلفرد شارپتون، کشیش مراسم جورج فلوید، در یک سخنرانی به یاد فلوید گفت: «آنچه که در مورد فلوید اتفاق افتاد، چیزی است که هر روز در این کشور اتفاق می‌افتد، در آموزش، در خدمات بهداشتی و در همه بخش‌های زندگی آمریکایی. زمان آن رسیده است که به نام جورج به پا خیزیم و بگوییم زانویت را از گردنم بردار.»

جورج فلوید پس از آنکه مامور سابق پلیس بیش از هشت دقیقه زانوی خود را بر گلوی او فشار داده بود بر اثر خفگی جان باخت.

او گفت: «مرگ جورج فلوید یک مرگ عادی نبود. او به دلیل بیماری‌های رایج کشته نشد. او به دلیل اشکالات رایج در سیستم کیفری آمریکا کشته شد.»

شارپتون با اشاره به شعار دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه «آمریکا را دوباره به جایی بسیار خوب تبدیل می‌کنیم» گفت: «آمریکا هیچ‌وقت برای سیاهان جای بسیار خوبی نبوده، هرگز برای مردم لاتین تبار جای بسیار خوبی نبوده است. آمریکا هیچ‌وقت برای دیگران هم جای بسیار خوبی نبوده، برای زنان هم جای خوبی نبوده، زنان مجبور شدند تظاهرات کنند تا حق رای بگیرند.»

او گفت: «زمان آن رسیده است که نظام کیفری را پاسخگو کنیم.»

شارپتون با اشاره به برگزاری تظاهرات در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید در نقاط مختلف ایالات متحده گفت: «بیش از هر زمان دیگری نسبت به ایجاد تغییر در آمریکا امیدوارم.»

بنجامین کرامپ، وکیل خانواده جورج فلوید، نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: «جورج فلوید در اثر یک همه‌گیری بسیار آشنا در آمریکا، یعنی همه‌گیری نژادپرستی و تبعیض کشته شد.»

دهمین روز پیاپی اعتراض‌های خیابانی در شهرهای آمریکا در واکنش به کشته شدن جورج فلوید با ادامه تنش میان پلیس و معترضان در برخی ایالت‌ها و کاهش درگیری در برخی نقاط دیگر ادامه یافت.

این در حالی است که با ادامه اعتراض‌ها، روز گذشته در شامگاه چهارشنبه ۱۴ خردادماه،‌ دادستان کل مینه‌سوتا که فلوید در آن کشته شد،‌ مامور پلیسی را که زانوی خود را روی گردن او قرار داده بود به «قتل درجه دو» متهم کرد. همچنین سه مامور دیگر که در این صحنه حضور داشتند و شاهد کشته شدن او بودند تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. معترضان در خیابان‌ها خواستار بازداشت هر چهار مامور پلیس شدند و علیه نژادپرستی و تبعیض شعار دادند.

از سوی دیگر در برخی کشورها این اعتراضات با واکنش و اجتماع هزاران نفر از شهروندان روبه‌رو شد. این در حالی است که  تجمع‌هایی علیه نژادپرستی در برخی از شهر‌های کانادا، فرانسه،‌ بریتانیا و‌ نیوزیلند نیز شکل گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More