شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری جلسه اتحادیه اروپا «در تأیید برجام»

 

قدرت‌های اروپایی، امروز پنج‌شنبه ۲۱ دی ماه، به‌منظور تأیید توافق برجام و حمایت از ایران در این توافق، در بروکسل تشکیل جلسه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران، به دعوت فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده‌ی سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا به بلژیک رفته است تا در این جلسه، آخرین تحولات مربوط به برجام را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این جلسه‌، با حضور وزیران خارجه‌ی ایران،‌ بریتانیا، فرانسه و آلمان برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، قرار است فدریکو موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، مواضع کشورهای اروپایی را در پیشبرد مذاکرات اعلام کند.

در این جلسه همچنین منابع دیپلماتیک، خواستار همکاری بیشتر ایران با بازرسان بین‌المللی خواهند شد.

ظریف که در چارچوب رایزنی‌های مستمر با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود، درباره‌ی مسائل مختلف دوجانبه و منطقه‌ای، به‌ویژه درخصوص برجام، به مسکو سفر کرده بود، پیش از سفر به بروکسل، گفت: «همه معتقدند ضروری است که آمریکا به تعهدات خود عمل کند. این‌ها تعهداتی چندجانبه است که آمریکا مثل بقیه‌ی اعضای برجام، موظف به رعایت آن‌هاست».

سفر ظریف به مسکو و سپس به بروکسل، قبل‌از اعلام تصمیم نهایی دوره‌ای دولت ایالات متحده‌ی امریکا درباره‌ی سرنوشت و تمدید تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت گرفته است.

او در دیدار با سرگئی لاوروف در مسکو، درمورد به نتیجه رسیدن برجام تصریح کرد: «برجام از معدود دستاوردهای جامعه‌ی بین‌الملل در سال‌های گذشته است؛ ولی متأسفانه یکی از اعضای برجام، نه‌تنها تاکنون تعهدات خود را براساس برجام، کامل اجرا نکرده، بلکه سیاست‌های مخربی را درپیش گرفته است. از این‌رو، ما و شما و سایر اعضای برجام، نیاز داریم از نزدیک هماهنگی کنیم که این دستاورد، با جدیت پی‌گیری شود».

او در مورد گفت‌وگوی خود با لاوروف و همچنین گفت‌وگوی روز پنجشنبه‌اش با فدریکا موگرینی و وزیران امور خارجه‌ی سه کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا، در جمع خبرنگاران گفت: «مذاکرات با روس‌ها که همیشه خوب است. بعدش هم مذاکرات روز پنج‌شنبه خوب است. مشکل آن یکی است که به هیچ صراطی مستقیم نیست».

به نظر می‌رسد منظور ظریف در این جمله، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست که از هنگام روی کار آمدنش، همواره برجام را «توافقی بد» خوانده و آن را «ناکارآمد» دانسته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More