شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برنامه‌ریزی تیم بایدن برای مهار بحران کرونا در سایه ادامه اختلافات انتخاباتی با ترامپ

 

در حالی که تیم جو بایدن برنامه‌های احیای اقتصاد آمریکا و مهار بحران کرونا را آماده می‌کند، ادامه چالش‌های حقوقی و نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی دونالد ترامپ با انتقاد باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین، مواجه شده است.  

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۲۶ آبان ماه به نقل از یک دستیار ارشد بایدن گزارش داد تیم مشاوران علمی او این هفته با شرکت‌‌های داروسازی که در حال تولید واکسن کرونا هستند مذاکره خواهند داشت. هدف از این اقدام بررسی چالش‌های لجستیکی واکسیناسیون گسترده در دوره ریاست‌جمهوری بایدن است.

از سوی دیگر، قرار است بایدن گزارشی را در زمینه وضعیت بحران کرونا دریافت کند و در ایالت دلاور درباره بازسازی اقتصاد کشور سخنرانی داشته باشد.

تاکنون شیوع کرونا جان بیش از ۲۴۵ هزار نفر از شهروندان آمریکا را گرفته و موجب از دست رفتن میلیون‌ها شغل شده است.

این در حالی است که ترامپ روز جمعه از پیشرفت‌های حاصل در زمینه تهیه واکسن کرونا تقدیر کرده و گفته بود:‌ «می‌توان طی هفته آینده واکسن کرونا را بین کسانی که به کارهای ضروری مشغول هستند ‌توزیع کرد، اما برای عموم مردم این واکسن در ماه میلادی آوریل توزیع خواهد شد.»

همزمان با چالش‌ کرونا، تیم رییس‌جمهور در حال پیگیری شکایت‌های حقوقی درباره شمارش و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری است.

روز یکشنبه، کارزار انتخاباتی ترامپ یک بخش عمده از شکایتی را که برای جلوگیری از تایید نتیجه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا داشت پس گرفت و پرونده را متمرکز بر مشکلی کرد که شماری محدود از آرا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این ایالت بایدن با فاصله بیش از ۶۸ هزار رای با ترامپ پیروز شد.

مشاوران عالی بایدن هشدار داده‌اند که امتناع ترامپ از آغاز انتقال قدرت می‌تواند مقابله علیه ویروس کرونا را به خطر بیندازد و برنامه‌ریزی توزیع واکسن را با مشکل مواجه کند.

شمار مبتلایان کرونا در آمریکا در حالی از ۱۱ میلیون نفر عبور کرده که مشاوران بایدن شرایط را «خطرناک» توصیف کرده و می‌گویند اگر همین حالا اقدامی نشود، این آمار به صورت قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت.

مقابله با بحران کرونا از اولویت‌های برنامه بایدن در دوره ریاست‌جمهوری اعلام شده است.

 

اوباما: وقت رفتن رسیده است

باراک اوباما در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس به شکایت‌های حقوقی ترامپ واکنش نشان داد و گفت: «وقتی دوره شما به پایان رسیده، وظیفه‌تان است که کشور را اولویت اول قرار دهید و فراتر از نفستان فکر کنید.»

او اشاره کرد معتقد است وقت آن رسیده ترامپ قدرت را واگذار کند.

اوباما همچنین جمهوری‌خواهانی را که از پذیرش پیروزی بایدن خودداری می‌کنند مورد انتقاد قرار داد.

مقامات انتخاباتی هر دو حزب گفته‌اند که هیچ مدرکی مبنی بر تخلف عمده وجود ندارد. بر اساس بیانیه هفته گذشته آژانس امنیت سایبری ایالات متحده، مقامات امنیتی انتخابات فدرال «ادعاهای بی‌اساس» را نادیده گرفته و «حداکثر اطمینان» را نسبت به سلامت انتخابات ابراز داشته‌اند.

روز یکشنبه دو توییت ترامپ که در آن از کلمه «پیروزی» و «موفقیت» برای بایدن و دموکرات‌ها استفاده کرده بود از سوی رسانه‌ها با عنوان «اعتراف» او به شکست تعبیر شد. اما او سپس اعلام کرد چیزی را واگذار نخواهد کرد.

 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More