شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
آلبوم عکس

برجام در بحران

در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، از تصمیم این کشور برای کنار گذاشتن برخی از تعهداتش در برجام خبر داد.

طبق این بیانیه، ایران در واکنش به تحریم‌های بانکی و نفتی اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا، دیگر متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین در چارچوب برجام نیست.

برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک، توافق جامع و نهایی هسته‌ای است که روز سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ از سوی  ایران و گروه پنج به‌علاوه یک شامل چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و آلمان امضا شد.

به‌دنبال خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، تحریم‌های هسته‌ای این کشور علیه ایران که طبق برجام لغو شده بودند، دوباره بازگشتند. دولت آمریکا اعلام کرده است که می‌خواهد با شدت دادن به تحریم‌های نفتی و بانکی، صادرات نفت ایران را به صفر کاهش دهد.

کمی پیش از آن که دولت روحانی تصمیم به کنار گذاشتن برخی تعهدهای به گفته آن‌ها «داوطلبانه» برجام بگیرد، گزارش‌ها حاکی از آن بود که صادرات نفت ایران روزانه به نزدیک یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

همچنین دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرد دیگر به خریداران نفت ایران فرصت نمی‌دهد تا در راستای تحریم‌ها، واردات نفت ایران را ابتدا کاهش دهند و سپس با واردات از دیگر کشورها، از جمله عربستان سعودی جایگزین کنند.

در کنار آن، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر آمریکا، ناو آبراهام لینکلن از اروپا راهی خلیج فارس شد. این ناو که نزدیک به ۹۰ جنگنده و بیش از شش هزار نیرو دارد.

آمریکا همچنین قصد دارد بمب‌افکن‌های ب۵۲ به خاورمیانه بفرستد. ناو آبراهام لینکلن که اخیرا نوسازی شده، تنها ناو هواپیمابر آمریکایی است که این بمب‌افکن‌ها می‌توانند بر عرشه‌اش فرود بیایند.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی تازه، به‌نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که ایران تعدادی موشک را به سواحل آن کشور در خلیج فارس انتقال داده است.

همان‌طور که آینده برجام در بحران است، برخی تحلیل‌گرها از احتمال جنگ آمریکا و ایران می‌گویند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More