شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برایان هوک: چیز زیادی از برجام باقی نمانده

 

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، در اظهاراتی جدید ضمن استقبال از موضع‌گیری بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت: «چیز زیادی از برجام باقی نمانده است.»

خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه بیست‌وچهارم دی‌ماه به‌نقل از رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا نوشت: «ما خیلی خرسندیم که نخست وزیر بریتانیا با ارزیابی ما از توافق هسته‌ای با ایران موافق است و چیز زیادی از برجام باقی نمانده است.» 

نخست‌وزیر بریتانیا در آخرین موضع‌گیری خود در خصوص برجام گفته بود: «اگر ما می‌خواهیم از شر آن خلاص شویم، بگذارید آن را با توافق ترامپ جایگزین کنیم.» 

به گفته هوک، «ما از تصمیم اروپایی‌ها برای فعال کردن مکانیسم ماشه استقبال می‌کنیم.» به گفته هوک، اروپایی‌ها باید توافق برجام را رها کنند و به تلاش‌های ایالات متحده برای دستیابی به توافق جدید با ایران بپیوندد.»

مقام‌های بلندپایه ایالات متحده، از جمله دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، بارها گفته‌اند که خواهان دستیابی به توافق تازه‌ای با ایران هستند، به‌گونه‌ای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تضمین شود.

از سوی دیگر، همزمان با اعلام سه کشور اروپایی برای آغاز سازوکار حل اختلاف موسوم به «مکانیسم ماشه»، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از برآوردهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل نوشت که ایران تا پایان سال میلادی جاری، سال ۲۰۲۰، می‌تواند به‌اندازه کافی اورانیوم غنی شده، برای ساخت یک بمب اتمی تولید کند.

دولت ایران در ادامه کاهش گام‌به‌گام تعهدات خود در سند برجام، روز یک‌شنبه، پانزدهم دی‌ماه، اعلام کرد تمامی محدودیت‌های عملیاتی خود در زمینه «ظرفیت غنی‌سازی،‌ درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه» را کنار می‌گذارد.

به‌رغم کنار گذاشتن تعهدات ایران در میزان غنی‌سازی اورانیوم، روزنامه هاآرتص، روز سه‌شنبه در گزارش خود، براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی ارتش اسرائيل، نوشت که در حال حاضر، توان موشکی ایران به‌اندازه‌ای نیست که بتواند موشکی برای حمل کلاهک اتمی داشته باشد و این مرحله ‌دست‌کم به دو سال زمان نیاز دارد.

«مکانیسم ماشه»، ناظر به بندهای ۳۶ و ۳۷ از توافق‌نامه برجام است و در چهارچوب سازوکارهای داخلی حل اختلاف در این سند پیش‌بینی شده است.

در صورت عدم توافق در چهارچوب سازوکارهای داخلی حل اختلاف،  پرونده هسته‌ای ایران ممکن است برای بار دیگر در اختیار «شورای امنیت سازمان ملل» قرار گیرد و در نهایت هم تمامی تحریم‌های پیشین، که پس از امضای توافق‌نامه برجام لغو  شده بودند، مجددا از سوی شورای امنیت علیه وضع گردد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More