شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برایان هوک، رییس «گروه اقدام ایران» چه سوابقی دارد؟

 

برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا که از روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد به عنوان نماینده ویژه امور ایران، ریاست «گروه اقدام ایران» را در دولت این کشور به عهده خواهد داشت، یکی از قویت‌رین اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا است.

او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امریکا، رهبری هیات مشاور سیاست خارجی را برای کاندیداهای جمهوری‌خواه به عهده داشت و جالب آنکه دونالد ترامپ تنها نامزد جمهوری‌خواه بود که از او مشاوره نمی‌گرفت.

هوک یکی از پایه‌گذاران «طرح جان هِی» بود که در سال ۲۰۱۳ برای طراحی سیاست خارجی جمهوری‌خواهان با اصول محافظه‌کاری بین‌المللی و تقویت نقش رهبری امریکا در دنیا تاسیس شد. هجده گروه اقدام در این طرح فعال بودند که در مورد مسائل مختلف، از ایران گرفته تا کمک‌های خارجی و سیاست فضایی، تحقیق کرده و به کاندیداهای جمهوری‌خواه مشاوره می‌دادند. پس از آغاز به کار دولت ترامپ و در زمانی که بسیاری از دیپلمات‌های سابق از دولت رانده شده بودند، هوک معتمد رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق دولت ترامپ، بود و از طرف وی به سمت مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد.

برایان هوک معتقد بود که د ولت اوباما به نقش رهبری امریکا در جهان ضربه زده و تصویر امریکا را تضعیف کرده است. او از سیاست خارجی رییس جمهور سابق باراک اوباما به شدت انتقاد می‌کرد و معتقد بود که دولت وی در تمامی آزمون‌هایی که یک قدرت بزرگ بر اساس آن سنجیده می‌شود شکست خورده است.

یکی از اساسی‌ترین نقدهای هوک به اوباما سیاست او در مقابل ایران بود. او در مقاله‌ای که درباره لزوم تغییر سیاست خارجی امریکا نوشته بود درباره ایران گفته بود: «خلیج فارس از طرف ایران که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش متوقف نمی‌شود، و حتی ممکن است با توافق اشتباه دولت اوباما رهاتر شود، تهدید می‌شود. تهران بر چهار پایتخت عرب غلبه دارد و از سواحل مدیترانه تا جنوب یمن، علیه متحدین آمریکا، از اسراییل گرفته تا امارات متحده عربی، فعالیت جنگی مخفیانه می‌کند.»

پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، هوک سرپرستی تیم مذاکره‌کننده‌ کاخ سفید با رهبران اروپایی را بر عهده داشت تا آنها را راضی کند برای رسیدن به طرحی برای ترمیم توافق هسته‌ای ایران با دولت ترامپ همراهی کنند. در ابتدای مذاکرات، اروپایی‌ها احتمال می‌دانند که او تنها کسی باشد که بتواند توافق هسته‌ای را حفظ کرده و از خروج ترامپ جلوگیری کند. او به دنبال همراهی اروپا برای رسیدن به «توافق تکمیلی» بود که محدودیت‌های بیشتری بر ایران اعمال کند و مشکلات دولت ترامپ با توافق هسته‌ای را برطرف کند. او معتقد بود که ترمیم و یا تکمیل توافق‌ها در فضای بینٰ‌الملل امری رایج است. اما تلاش‌های هوک برای جلب رضایت اروپایی‌ها که موافق فشار بیشتر به ایران نبودند بی‌نتیجه ماند.

پس از اعلام وزیر امور خارجه امریکا، مایک پامپئو، برای تشکیل گروه اقدام ایران، هوک از سیاست‌های محدود‌کننده و فشار بر ایران حمایت کرده است و درهای مذاکره مشروط با ایران را باز گذاشت. او گفت: «رفع تحریم‌ها، برقراری روابط کامل دیپلماتیک با امریکا و همکاری تجاری با آمریکا تنها زمانی می‌تواند آغاز شود که رژیم ایران در تغییر رفتارش جدی باشد.» البته برخی تحلیل گران این موضع را بیشتر نمایشی و سمبلیک ارزیابی کردند تا استراتژیک.

هوک  در اولین سخنرانی خود در این سمت سیاست فشار بر ایران را تکرار کرده و گفت امریکا آماده است در چارچوب تحریم‌های جدید، تحریم‌های ثانویه را بر دیگر کشورها در صورت تخلف اعمال کند. او حکومت ایران را رژیمی بی‌ثبات‌کننده خواند و گفت که در گروه اقدام ایران برنامه‌های جدی برای تغییر رفتار ایران خواهد داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More