شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران کرونا؛ بدشانسی سه‌گانه زنان در بازار کار با امنیت و حقوق کمتر

 

در آستانه روز جهانی زن، روزنامه گاردین نوشته ‌زنان استرالیایی طی بحران کرونا با «بد شانسی سه‌گانه» در زمینه امنیت، پرداخت و میزان حمایت شغلی مواجه بوده‌اند.

گاردین روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه با ارجاع به گزارش موسسه گراتان، اشاره کرد زنان استرالیایی طی بحران کرونا نه‌تنها با احتمال بیشتر از دست دادن شغل روبه‌رو شدند،‌ بلکه میزان بیشتری از کار بدون حقوق کرده و کمتر از پشتیبانی دولتی برخوردار بوده‌اند.

این گزارش نوشته طی پیک شوک اقتصادی کرونا در ماه آوریل سال گذشته میلادی، تقریبا هشت درصد از زنان استرالیایی شغلشان را از دست دادند. همچنین زمان کلی کار انجام‌شده توسط زنان ۱۲ درصد کاهش یافت.

این در حالی است که نرخ از دست دادن شغل برای مردان چهار درصد و کاهش ساعت کاری‌ آن‌ها هفت درصد بوده است.

بر اساس گزارش این موسسه، رکود سال گذشته که در استرالیا نخستین‌بار طی سه دهه گذشته اتفاق افتاده، «نقطه ضعف‌های موجود در بازار کار را تشدید کرده است.»

در حالی که زنان استرالیایی در حال حاضر تقریبا برابر با مردان در بازار کار شرکت می‌کنند، این گزارش خاطر نشان می‌کند که زنان در کارهای نیمه‌وقت و پار‌ه‌وقت بیش از حد حضور دارند که در هنگام رکود اقتصادی آسیب‌پذیرتر است.

در حالی که بهبود در بازار کار موجب بازگشت اشتغال زنان بوده، این گزارش روشن می‌کند که سطح اشتغال زنان جوان ۵/۴ درصد کمتر از سطح قبل از بحران کرونا است. این رقم برای مردان جوان ۳/۹ درصد است.

بر اساس گزارش گراتان، «رکود اقتصادی علاوه بر آسیب‌پذیری‌های اقتصادی موجود برای زنان است. زنان بیشتر در کارهای غیررسمی و ناامن به سر می‌برند، به طور نیمه‌وقت مشغول به کار می‌شوند و معمولا کمتر از میزان حقوق یک ساعت درآمد دارند.»

دنیله وود، مدیرعامل این موسسه، می‌گوید: «دولت [اسکات] موریسون باید اطمینان حاصل کند که بهبودی به صورت گسترده صورت می‌گیرد و محرک بخش هتل‌داری، دانشگاهی و گردشگری برای تقویت بهبود در بازار کار و حمایت از مشارکت زنان وجود دارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More