شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران ونزوئلا؛ قطعنامه آمریکا و روسیه در شورای امنیت وتو شد

روسیه ، چین دیروز پنجشنبه ۹ اسفند قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا در مورد ونزوئلا را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند. قطعنامه روسیه هم نتوانست رای کافی بدست آورد.

هر دو کشور با رویکردی متفاوت اواخر بهمن‌ماه برای بحران ونزوئلا، پیشنویس قطعنامه‌ خود را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده بودند.

آمریکا در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری «آزاد و معتبر» شده و بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا بدون هیچ شرطی تاکید کرده بود.

 قطعنامه پیشنهادی واشنگتن که به ۹ رای ۱۵ عضو شورای امنیت نیاز داشت با وتوی روسیه و چین روبرو شد.

در مقابل روسیه  در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود ضمن هشدار نسبت به «دخالت نظامی» در بحران موجود ونزوئلا، بر راه حل سیاسی تاکید کرده و در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا هم، دولت نیکلاس مادورو را مسئول تصمیم‌گیری و هماهنگی شناخته بود.

تنها چهار کشور روسیه، چین، آفریقای جنوبی و گینه استوایی به قطعنامه پیشنهادی مسکو رای موافق دادند. هفت کشور از جمله ایالات متحده آمریکا و اعضای اروپایی شورای امنیت (فرانسه، المان و بریتانیا) مخالف آن بودند و چهار کشور هم رای ممتنع دادند.

بحران سیاسی ونزوئلا پس از آن به اوج خود رسید که در جریان اعتراضات سوم دی‌ماه سال جاری خوان گوایدو رهبر مخالفان، ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو را فاقد اعتبار خواند و با استناد به قانون اساسی این کشور، خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت معرفی کرد.

دامنه بحران سیاسی در ونزوئلا به خارج از آن هم کشیده شده است. رئیس‌جمهوری خودخوانده از حمایت نزدیک به ۵۰ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشتر کشورهای آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا و کانادا برخوردار است. این در حالی است که ایران، بولیوی، چین، روسیه و ترکیه در جبهه مخالف، حمایت خود را از مادورو اعلام کرده‌اند.

پس از ناکامی دو کشور در شورای امنیت در کسب آراء لازم برای قطعنامه‌های پیشنهادی، الیوت ابرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا ابراز تاسف کرد از اینکه چین و روسیه «با حمایت از مادورو و همدستانش،  موجب تداوم رنج مردم ونزوئلا می‌شوند.»

او با اشاره به موافقت ۹ عضو شورای امنیت از قطعنامه آمریکا اظهار امیدواری کرد سقوط دولت مادورو هرچه زودتر ممکن شود.

از سوی دیگر واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل با اشاره به متن مندرج در قطعنامه پیشنهادی واشنگتن، گفت «ایالات متحده آمریکا از «تغییر رژیم با هدف حفاظت از مردم » حرف می‌زند حال آنکه همه ما قبلا آن را در لیبی، عراق، سوریه و افغانستان دیده‌ایم.»

ساموئل مونکادا، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل هم موضع دولت این کشور را تکرار کرد و گفت آمریکا در حال «تدارک اقدامات نظامی» علیه ونزوئلاست. اشاره  او به سخنان دونالد ترامپ است که گفته بود در مورد ونزوئلا تمام گزینه‌ها روی میز است.

نیکلاس مادورو پیشتر بارها ایالات متحده آمریکا را متهم کرده بود که از طریق کمک‌های بشردوستانه قصد براندازی دولت او را دارد. او هدف تحریم‌های آمریکا را نیز فلج کردن اقتصاد ونزوئلا خوانده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More