شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران جدید کرونا برای دانشجویان ایرانی آمریکا؛ دولت: کسانی که کلاس‌هایشان آنلاین است از کشور خارج شوند

دولت آمریکا اعلام کرد دانشجویان خارجی که واحدهای دانشگاهی آن‌ها در ترم بعدی تحصیلی به صورت کاملا آنلاین برگزار می‌شود باید خاک این کشور را ترک کنند،‌ یا برای ماندن به دانشگاهی که کلاس‌های حضوری ارائه می‌دهد منتقل شوند. 

بیش از ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول تحصیلند که اکنون ممکن است وضعیت اقامت شمار قابل توجهی از آن‌ها با این تصمیم تحت تاثیر قرار بگیرد.

تصمیم جدید دولت روز دوشنبه ۱۶ تیرماه  هم‌زمان با آن از سوی اداره مهاجرت آمریکا اعلام شد که کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور در حال بررسی و بحث برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی بازگشایی در ترم بعد تحصیلی قرار دارند.

بعضی از دانشگاه‌ها واحدهای حضوری خود را ادامه خواهند داد، در حالی که برخی دیگر به صورت ترکیبی واحدهای آنلاین و حضوری را در نظر دارند. در این میان، شماری از دانشگاه‌ها هم اعلام کرده‌اند کلاس‌های خود را به صورت کاملا آنلاین برگزار می‌کنند.

بر اساس دستورالعمل جدید، دانشجویان خارجی اگر کلاس‌های دانشگاهیشان در دسته کاملا آنلاین قرار داشته باشد باید خاک این کشور را ترک کنند. 

انتخاب دوم آن‌ها انتقال سریع به صورت مهمان به دانشگاهی است که واحدهای حضوری ارائه می‌دهد.

در حالی که کلاس‌های ترم بعدی در ماه میلادی سپتامبر،‌ یعنی حدود دو ماه دیگر،‌ آغاز خواهد شد مشخص نیست دانشجویان خارجی چگونه می‌توانند در مدتی کوتاه فرایند انتقال را انجام دهند.

تصمیم جدید در شرایطی اعلام می‌شود که دولت دونالد ترامپ در پی کاهش آمار مهاجرت‌ به این کشور بوده و اکنون همه‌گیری کرونا بهانه را برای چنین تصمیمی مهیا کرده است. 

اداره مهاجرت هشدار داده که در صورت عدم اقدام بین گزینه‌های ارائه شده، وضعیت مهاجرت و اقامت قانونی دانشجویان خارجی با امکان «لغو» و اخراج از کشور روبه‌رو می‌شود.

دانشجویان ایرانی در سال‌های اخیر با مشکلات دیگری برای ویزای خود در آمریکا مواجه بوده‌اند. 

تنها در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی حدود ۲۰ دانشجوی ایرانی با وجود داشتن ویزای آمریکا از سوار شدن به پرواز برای ورود به این کشور منع شدند. برخی از دانشجویان ایرانی نیز پس از خروج، برای بازگشت در فرودگاه با مشکل مواجه شدند.

بر اساس آمار  سال ۲۰۱۹،‌ بیش از  ۱ میلیون و ۹۵ هزار دانشجوی خارجی در آمریکا مشغول به تحصیل‌اند که مشخص نیست وضعیت اقامت چه تعدادی از آن‌ها تحت تاثیر قانون جدید خواهد بود.

شهریه‌های دانشجویان خارجی بخش قابل توجهی از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد، در سال ۲۰۱۸ میلادی بر اساس آمار رسمی وزارت بازرگانی این کشور دانشجویان خارجی به مقدار ۴۵ میلیارد دلار در اقتصاد آن سهم داشته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More