شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
سوژه کتاب‌های پرفروش امسال

بترسید: ترامپ در کاخ سفید

 

در آمریکای شمالی هرچقدر هم رسانه‌های متکی به اینترنت، تلویزیون‌ها و رادیوها وقت مخاطب را پرکنند، کتاب هنوز جواب می‌دهد. این روزها نماد قدرتمندی کتاب، «وحشت: دونالد ترامپ در کاخ سفید» نوشته باب وُودوارد است که یک هفته مانده به موعد عرضه‌اش در کتابفروشی‌ها، شماره یک فهرست پرفروش‌های وب‌سایت آمازون است.

روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست که رسوایی واترگیت را علنی ساخت و بانی استعفای دولت ریچارد نیکسون شد، اگرچه در مورد رئیس‌جمهورهای پس از نیکسون نیز با نگاهی انتقادی نوشته است، ولی این‌بار کتابش همانندی بمبی صدا کرده است. نمونه‌اش را می‌توان در رفتار دونالد ترامپ دید که در بیست و چهار ساعت اخیر، وقتی رسانه‌های آمریکا دیگر خبرها را کنار گذاشتند تا مفصل به بررسی نکته‌های جذاب مطرح شده در کتاب وُودوارد مشغول شوند، از حساب توئیتر شخصی‌اش استفاده کرد تا ده بار در تکذیب این کتاب خطاب به ۵۴ میلیون فالوئرش بنویسد.

 

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا هشت مرتبه از «پیروزی‌هایش» نوشت و همچنین به نویسنده مقاله  نیویورک‌تایمز که در این‌مورد اظهارنظر کرده بود، تاخت. او اظهارنظر خود را به‌ فاصله کوتاهی از انتشار خبر کتاب تازه وُودوارد، در نیویورک‌تایمز منتشرکرد. در این دیدگاه که بدون نام و از طرف یکی از کارکنان ارشد کاخ سفید و با تیتر «من بخشی از جنبش مقاومت درون دولت ترامپ هستم» منتشر شده، نویسنده می‌گوید، «به جنبش چپ تعلق ندارم»، ولی امیدوار است تا بتوانند جلوی تصمیم‌گیری‌های مخرب رئیس‌جمهور ترامپ را بگیرند.

شاید او یکی از کسانی است که به وُودوارد کمک کرد تا کتاب تازه‌اش را بنویسد. سی‌ان‌ان گفته که دستیارهای ارشد ترامپ، مدارک شخصی از جمله یادداشت‌های او را برداشته‌اند و در اختیار وُودوارد گذاشته‌اند.

این اولین بار نیست که کتابی در مورد دونالد ترامپ و دولتش نوشته می‌شود. اما کتاب تازه وُودوارد تا آن‌جا پیش رفته که رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که کدام چهره برجسته دولت به‌خاطر آن کنار خواهد رفت.

دو نامزد اصلی که در رسانه‌ها اخراجشان از دولت ترامپ مطرح شده، یکی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکاست که می‌گویند به ترامپ اجازه دخالت در تصمیم‌های نظامی را نمی‌دهد و جان بولتون، مشاور امنیت ملی شخص رییس‌جمهور هم دل خوشی از او ندارد. نامزد دیگر، ژنرال جان کلی، رییس‌ دفتر رییس‌جمهور است.  

وُودوارد در کتابش می‌گوید، جان کلی ترامپ را «ابله» خطاب می‌کند. این را در تصویرهای رسانه‌ای  جان کلی می‌توان دید که سر پایین انداخته، دست به سینه و نگران رفتارهای «رهبر جهان آزاد» را دنبال می‌کند.

پیش‌تر، دیوید وُولف هم گفته بود ژنرال کلی ترامپ را با کلماتی مشابه خطاب کرده است.

 

«آتش و خشم» یا تماشای کاخ سفید با صبر کافی

مایکل وولف، نویسنده کتاب «آتش و خشم: درون کاخ سفیدِ دونالد ترامپ» (Fire and Fury: Inside the Trump White House) می‌گوید، اهالی کاخ سفید عادت کرده بودند تا او را در کاخ سفید ببینند، چون خیلی ساده هر روز می‌رفت و گوشه‌ای می‌نشست و عاقبت تبدیل شد به آن آدمی که می‌شد وقت قهوه و سیگار گپی با او زد. او می‌گوید حتی ترامپ هم مفصل با او گپ زده بود.

این‌ صحبت‌ها همراه با تحقیق‌ها و مصاحبه‌هایش، عاقبت تبدیل شد به کتاب  «خشم و هیاهو» و ماه‌ها پس از انتشارش، همچنان کتابی پرفروش است. چون بیشتر این صحبت‌ها در قالب مصاحبه‌ای رسمی صورت نگرفته بودند و همچنین صدای مصاحبه اغلب در دسترس نبود، اعتبار آن حتی از سوی چهره‌های لیبرال رسانه‌های آمریکا هم به‌سادگی زیر سوال رفت.

 

 

 

 

شاید برای همین بود که ترامپ در صفحه توییتر خود،  بدون نام بردن از وُولف در موردش نوشت: «چقدر خبر دروغی گزارش می‌کنند. حتی سعی نمی‌کنند حقیقت ماجرا را بگویند، یا اشتباهاتشان را تصحیح کنند. کتاب دروغین این نویسنده روان‌پریش را تبلیغ می‌کنند، نویسنده‌ای که آگاهانه حرف اشتباه می‌زند. رسانه‌های جریان اصلی هنوز در کف این هستند که ما انتخابات را بردیم!»

شاید وُولف صدای افراد را ضبط نکرده بود، ولی اموروسو مانیگو که رییس سابق روابط عمومی کاخ سفید بود، می‌گوید کلی صدای ضبط شده دارد و محض نمونه، چند صدا را منتشر هم کرده است.

 

«لجام‌گسیخته» یا روایت کارمندی که چهار بار اخراج شد

اموروسو در جامعه آمریکا با مجموعه تلویزیونی اپرنتیس شناخته می‌شود که در آن دونالد ترامپ سه مرتبه او را از آن اخراج کرده بود و چهارمین مرتبه، او از سمت مسوول روابط‌عمومی کاخ سفید کنار گذاشته شد و کمی بعد کتاب «لجام‌گسیخته: روایت یک خودی از کاخ سفید ترامپ» (Unhinged: An Insider's Account of the Trump White House) را منتشر کرد.

در این کتاب، او ترامپ را «نژادپرست» خواند. سارا هاکِبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، ادعاهای این کتاب را رد کرد و گفت که اموروسو «سعی دارد با این حمله‌های دروغین، پول دربیاورد». اموروسو در مقابل گفت، صداهای ضبط شده به اندازه کافی دارد و محض نمونه صدای دونالد ترامپ را پخش کرد که به او تلفن زده و می‌گوید چه شده و وقتی اموروسو می‌گوید، ژنرال کلی او را اخراج کرده است، ترامپ پاسخ می‌دهد خبر نداشتم!

اموروسو می‌گوید، فساد در کاخ سفید ترامپ موج می‌زند. او تنها کسی نیست که از کاخ سفید دولت ترامپ متعجب است. مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هم در کتاب خود سوال‌هایی متعدد در مورد مدیریت کاخ سفید مطرح می‌کند.

 

«وفاداری والاتر»، یا چگونه تسلیم خواسته‌های ترامپ نشد

جیمز کومی را عامل شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ عنوان می‌کنند. کلینتون که تا آخرین لحظات روز انتخابات در صدر نظرسنجی‌ها قرار داشت، توانست رای اکثریت را کسب کند ولی در انتخابات آمریکا شکست خورد، چون نمره ایالتی کافی را کسب نکرد. می‌گویند وقتی کومی، مدیر وقت اف‌بی‌آی اعلام کرد که پلیس فدرال مجددا تحقیق بر سرور خصوصی ایمیل‌های کلینتون‌ها را شروع کرده، همزمان نگفت که تیم او بر احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری هم تحقیق می‌کند و این موضوع سبب سقوط هیلاری شده است.

هرچند کومی در نام‌های افراد نزدیک به دولت ترامپ، جزء اولین قربانی‌ها بود وقتی که او در غرب آمریکا و از تلویزیون شنید که  اخراج شده است. او در کتاب «وفاداری والاتر: حقیقت‌ها، دروغ‌ها و رهبری» (A Higher Loyalty: Truth, Lies, and Leadership) از یکسو تلاش کرد تا خودش را مبرا از ترامپ نشان دهد واز سوی دیگر بگوید در مقابل درخواست‌های ترامپ از جمله وفاداری مطلق به او، به کشورش که در جایگاهی والاتر است، وفادار مانده است.

 

 

 

 

ترامپ در واکشن به کتاب کومی در توییتر نوشت: «هرگز از کومی وفاداری به شخص خودم را نخواستم. اصلا این آدم را خیلی هم نمی‌شناسم. این یکی دیگر از دروغ‌های بی‌شمارش است. یادداشت‌های جلساتش فقط در خدمت خودش و دروغین‌اند!»

ترامپ ساعت‌هاست که می‌گوید وُودوارد دروغ گفته است. در مقابل این روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکا می‌گوید که مدارک کافی از جمله صدای بیشتر مصاحبه‌هایش در اختیار دارد. هرچند کتاب او هنوز به کتاب‌فروشی‌ها نرسیده است ولی از رییس‌جمهور تا تحلیلگرهای سیاسی، همه این روزها در موردش صحبت می‌کنند و حدس می‌زنند او که یک مرتبه دولت ساقط کرده بود، این مرتبه چه بر سر دولت حاکم بر کاخ سفید می‌آورد.

 

  • دونالد ترامپ در کاخ سفید
  • باب وودوارد
خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More