شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با وجود افزایش کشته‌شدگان غیرنظامی، اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه به حمله‌های متقابل ادامه دادند

با وجود بالا رفتن تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در جریان درگیری‌های اسرائیل و غزه و درخواست‌های بین‌المللی برای توقف این تنش‌ها، ارتش اسرائیل و نیروهای شبه نظامی فلسطینی به حمله‌های گسترده به مواضع یکدیگر ادامه داده‌اند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد ۱۰۹ فلسطینی، از جمله ۲۷ کودک، در درگیری‌های اسرائیل و غزه کشته شده‌اند. به گزارش رسانه‌های فلسطینی، در حمله‌های هوایی اسرائیل مناطق مسکونی نیز هدف قرار گرفته‌اند.

در اسرائیل نیز هفت نفر در پی حمله‌های راکتی از غزه کشته‌ شده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل، حدود هزار و ۷۵۰ راکت از غزه به سمت این کشور شلیک شده که ۳۰۰ فروند از آنها در داخل غزه فرود آمده‌اند. گفته می‌شوند سقوط این راکت‌ها در غزه به مرگ غیرنظامیان فلسطینی منجر شده است.

آژانس امور آوارگان فلسطینی سازمان ملل نیز اعلام کرد در حمله‌های هوایی اسرائیل، دو مدرسه این نهاد بمباران شده و ۲۹ کلاس درس تخریب شده‌اند.

با شدت گرفتن درگیری‌ها، ارتش اسرائیل به ساکنان مناطقی که در فاصله چهار کیلومتری یا کمتر از مرز غزه قرار دادند دستور داد به پناه‌گاه‌ها بروند و تا اطلاع ثانوی در آنجا بمانند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل از آغاز حمله نیروی زمینی این کشور به غزه خبر داد و گفت واحدهای توپخانه و یگان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش این کشور، مواضع حماس در غزه را هدف قرار داده‌اند. ارتش اسراییل می‌گوید گروهی از نیروهای مسلح این کشور وارد بخش کوچکی از قلمرو غزه شده‌اند اما این به معنای آغاز «حمله زمینی» این کشور به داخل غزه نیست.

یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل به پایگاه خبری واکس گفت: «در حال حاضر هیچ نیروی زمینی ارتش اسرائیل در داخل نوار غزه حضور ندارد. نیروهای هوایی و زمینی ارتش در حال حمله به اهدافی در نوار غزه هستند.»

ارتش اسرائیل همچنین در حمله‌های روز پنج‌شنبه خود به غزه هفت واحد ضدتانک حماس را هدف قرار داد و جنگنده‌های این کشور با هماهنگی نهادهای اطلاعاتی و سایبری اسرائیل به واحد عملیات سایبری حماس حمله کردند.

ارتش اسرائیل همچنین پنج‌شنبه به ساختمان عملیاتی متعلق به رییس عملیات پهپادی حماس، مرکز اطلاعاتی حماس به عنوان مقر اصلی رصدخانه این گروه و چهار آپارتمان فرماندهان ارشد حماس که برای هدایت حملات موشکی استفاده می‌شد، حمله کرد.

از سوی دیگر حماس ضمن ادامه حمله‌های راکتی، یک موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرد که این موشک پس از طی مسافتی حدود ۲۵۰ کیلومتر در نزدیکی شهر ایلات، جنوبی‌ترین شهر اسرائیل، سقوط کرد. به گزارش رسانه‌ای اسرائیلی، به نظر می‌رسد این دوربردترین راکتی بوده که تاکنون حماس به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

در همین حال، چند راکت نیز از جنوب لبنان به سوی اسرائیل شلیک شد و در منطقه مرزی شلومی فرود آمدند. به گزارش شبکه ام‌تی‌وی لبنان، مقام‌های امنیتی این کشور افرادی را که به سوی اسرائیل راکت شلیک کرده بودند را دستگیر کردند.

درگیری‌های داخلی در شهرهای اسرائیل

درگیری‌های ارتش اسرائیل و غزه در حالی ادامه دارد که بسیاری از شهرهای اسرائیل صحنه درگیری‌های خیابانی بین شهروندان عرب‌تبار و ساکنان یهودی است.

درپی درگیری‌های خیابانی در شهر لاد در ۱۵ کیلومتری تل‌آویو در این شهر حکومت نظامی برقرار شده و بیش از ۱۵۰ نفر دستگیر شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه درگیری‌های خشونت‌آمیز خیابانی بین یهودیان و شهروندان عرب در داخل اسرائیل را تهدیدی بزرگ‌تر از تشدید درگیری‌های نظامی با غزه خواند.

گزارش‌ها حاکی است با وجود مخالفت وزیر دفاع اسرائیل، بنیامین نتانیاهو می‌گوید که پلیس حق دارد از سربازان ارتش برای آرام کردن شرایط در شهرهایی که در روزهای اخیر شاهد درگیری میان یهودیان و اعراب بوده‌اند، استفاده کند.

معترضان فلسطینی و عرب‌تبار یهودیان افراطی را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در شرق بیت‌المقدس متهم می‌کنند. در همین حال طرح اسرائیل برای تخلیه خانواده‌های فلسطینی ساکن محله شیخ جراح در شرق بیت‌المقدس با هدف شهرک‌سازی برای یهودیان در این محل، تنش‌ها را تشدید کرده است.

کانال ۱۲ اسرائیل روز پنج‌شنبه گزارش داد کوبی شبتایی، رییس پلیس این کشور، به   نتانیاهو گفته است ایتمار بن گیبر، رهبر حزب‌راستگرای افراطی «قدرت یهودی»، مسئول اصلی ادامه درگیری‌ها بین جمعیت عرب‌تبار و یهودی در شهرهای مختلف این کشور است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More