شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با رای اعتماد مجلس به کابینه جدید، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق شد

نمایندگان مجلس عراق روز چهارشنبه در جلسه‌ای پربحث به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و کابینه پیشنهادی‌اش رای اعتماد دادند، تا این کشور از یک بن‌بست سیاسی که به شش ماه خلاء وجود دولت انجامیده بود خارج شود.

بدین ترتیب، پس از رد شدن چند نامزد نخست‌وزیری از سوی مجلس، مصطفی الکاظمی که پیش از این رییس سیستم اطلاعاتی عراق بود سرپرستی دولت این کشور را به عهده می‌گیرند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر قبلی، که در این مدت سرپرستی دولت موقت را به عهده داشت، سال گذشته در پی تظاهرات ضد دولتی، که طی آن هزاران نفر خواهان کناره‌گیری دولتمردان حاکم و شرایط بهتر اقتصادی شدند، از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با مصطفی الکاظمی، از نخست‌وزیر شدن او استقبال کرد و افزود ایالات متحده با هدف حمایت از دولت جدید این کشور مهلت بغداد برای واردات برق از ایران را ۱۲۰ روز تمدید می‌کند.

در جلسه رای اعتماد روز چهارشنبه، مجلس صلاحیت نامزدهای وزارت دادگستری، کشاورزی و تجارت را رد کرد و رای‌گیری در مورد وزرای خارجه و نفت را به تاخیر انداخت.

کاظمی در نطق خود مقابله با کرونا را اولویت اصلی دولت‌اش عنوان کرد و همچنین خواستار پاسخگویی عواملی شد که در کشتار تظاهرکنندگان ضد دولتی طی ماه‌های گذشته نقش داشته‌اند.

به گزارش رویترز، در شرایطی که رقابت بین ایران و آمریکا به گسترش نفوذ خود در عراق تا مرز رویارویی نظامی نیز پیش رفته، مقامات عراقی معتقدند کاظمی چهره‌ای مورد قبول برای هر دو کشور است.  

مقابله با بحران کرونا، حل بحران شدید اقتصادی در شرایط افت شدید قیمت نفت به عنوان شریان اصلی درآمد ملی، ناامنی و افزایش حملات داعش در شمال عراق از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که دولت عراق باید با آنها مواجه شود.

در چنین شرایطی ناظران تحولات عراق نگران هستند درگیر شدن احتمالی عراق در  هرگونه مناقشه بین ایران و آمریکا به پیچیده‌تر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی در این کشور منجر شود.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More