شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بایدن: حمله به ساختمان کنگره یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ آمریکا را رقم زد

جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، حوادث روز ششم ژانویه و ورود به ساختمان کنگره را «یکی از تاریک‌ترین» روزهای تاریخ ایالات متحده خواند و این رویداد را «حمله‌ای تمام عیار علیه مردم‌سالاری» توصیف کرد.

بایدن روز پنج‌شنبه در مراسم معرفی اعضای تیم وزارت دادگستری در دولت آینده، با اشاره به درگیری‌های روز چهارشنبه در ساختمان کنگره گفت: «به نظر من دیروز یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ ملت ما بود. یک حمله بی سابقه علیه مردم‌سالاری ما و به معنای واقعی کلمه علیه سنگر آزادی ما در پایتخت آمریکا صورت گرفت.»

او افزود: «آنچه را که دیروز شاهدش بودیم نه ابراز نارضایتی بود، نه بی نظمی و نه تظاهرات، بلکه هرج و مرج بود. آنها تظاهرات‌کننده نبودند. مبادا آنها را تظاهرات‌کننده بخوانید. آنها یک جمع اوباش، برانداز و تروریست داخلی بودند. به همین سادگی.»

بایدن گفت: «این روزها قابل پیش‌بینی بود. در چهار سال اخیر رییس‌جمهوری داشتیم که به وضوح هر آنچه را که  دموکراسی، قانون اساسی و حاکمیت قانون برای ما انجام داده، تحقیر کرده است. او از روز اول حمله‌ای تمام‌عیار را علیه نهادهای دموکراتیک ما به راه انداخت.»

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا افزود: دونالد ترامپ «تلاش کرد با استفاده از یک گروه اوباش صدای حدود ۱۹۰ میلیون آمریکایی را که در زمان همه‌گیری کرونا با به خطر انداختن جان خود رای داده بودند ساکت کند.»

او با انتقاد از نحوه برخورد پلیس با نا آرامی‌ها در این کشور گفت: اگر دیروز به جای «اوباش غارتگری» که به ساختمان کنگره حمله کردند، حامیان «زندگی سیاهان مهم است» تظاهرات می‌کردند، پلیس با آنها برخوردی بسیار متفاوتی داشت.

برکناری رییس پلیس کنگره

نانسی پلوسی، رییس‌ مجلس نمایندگان آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت از استیون ساند، رییس پلیس کنگره، خواسته با توجه به درگیری‌های صورت گرفته در ساختمان کنگره از سمت خود استعفا دهد و او به زودی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.  

پلوسی دونالد ترامپ را «خطری برای کشور» توصیف کرد و ۱۳ روز باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری او را «نمایشی ترسناک برای آمریکا» خواند.

او با اشاره به اینکه مراسم آغاز به کار دولت آینده رویدادی است که از نظر امنیت ملی بسیار پر اهمیت است و به سطوح امنیتی بسیار بالایی نیاز دارد گفت: «ما باید خیلی خیلی مراقب باشیم، زیرا این افراد و رهبرشان دونالد ترامپ برای امنیت مردم، مردم‌سالاری ما و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هیچ اهمیتی قائل نیستند.»

رییس مجلس نمایندگان آمریکا با اعلام حمایت از تقاضاها برای برکناری ترامپ گفت: «در صورتی‌که مایک پنس و اکثریت اعضای کابینه برای برکناری فوری ترامپ توافق نکنند، به صورت جداگانه طرح استیضاح ترامپ را پیگیری خواهد کرد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More