شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازگشت دیپلمات‌های امارات و بحرین به دمشق خبر خوبی برای تهران نیست

 

جمهوری اسلامی ایران که از سال ۲۰۱۱ تاکنون، با هزینه‌ کردن ده‌ها میلیارد دلار و چندهزار تلفات جنگی برای حفظ بشار اسد در قدرت همت گماشته، اینک از بازگشایی سفارت‌خانه های امارات و بحرین در دمشق ناراضی است.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه عرب از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، در اعتراض به اعمال خشونت حکومت اسد علیه مردم آن کشور، سفارت‌خانه خود در دمشق را به حال تعطیل درآوردند.

نگرانی عمده تهران از ابتکار سیاسی اخیر دو کشور حوزه خلیج‌فارس برای تجدید مناسبات عادی با دمشق، ناشی از این پیش‌آگهی است که رضایت ریاض در این زمینه، پیش‌تر جلب شده است!

هم‌زمانی ابتکار سیاسی دو کشور امارات و بحرین در رابطه با دولت اسد و کنار گذاشتن عادل الجبیر، وزیر خارجه سابق عربستان سعودی و گماردن ابراهیم العساف به‌جای او، حساسیت و اهمیت تحولات اخیر را بیشتر جلوه می‌دهد.

سیاست خارجی عربستان در دوره کاری الجبیر شکل تهاجمی داشت و دولت ریاض برای حضور در دو جبهه یمن و سوریه، به تشکیل و تقویت دو ائتلاف نیم‌بند و ناموفق مبادرت کرد.

ابراهیم العساف ۷۰ساله که فارغ‌التحصیل از دانشگاه کلرادوی آمریکاست، می‌تواند سیاست خارجی ریاض را در دوران پس از ماجرای جمال قاشقجی در مسیر تازه‌ای قرار دهد و سازش و توسعه همکاری با دیگر کشورهای عربی منطقه را جانشین چالش با همسایگان سازد.

یکی از راهبرد‌های بی‌نتیجه و زیانبار دیپلماسی عربستان در زمان مسئولیت عادل الجبیر، مجازات قطر به بهانه پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و محاصره بندری آن کشور بود که عملا دوحه را در کنار دولت‌های رقیب، یعنی ایران و ترکیه قرار داد.

به‌کار گماردن العساف، فرصتی فراهم می‌کند که در سایه آن، اختلافات ریاض با قطر مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار گرفته و زمینه عادی‌سازی مناسبات عربستان، امارات و بحرین با کشور همسایه و هم‌پیمان آنان فراهم شود.

تلاش‌های هفت‌ساله و پرهزینه جمهوری اسلامی ایران در سوریه تاکنون معطوف بر عادی و مشروع جلوه دادن دولت اسد در دمشق بوده است، ولی طی نخستین مراحل بازگشت سوریه به وضعیت عادی و به جرگه کشورهای عربی، ظاهرا بازنده بزرگ کسب مشروعیت نسبی رژیم اسد، دولت تهران است که رشته‌های خود را در مقابل رقبای منطقه‌ای پنبه‌شده می‌بیند.

مشکل عمده حکومت اسلامی تهران در رابطه با کشورهای عربی منطقه، نداشتن نقشه جامع و راهبردی برای توسعه مناسبات ماندگار و دل بستن به پیروزی‌های تاکتیکی پیش از پایان گرفتن رویارویی‌هاست؛ روندی که می‌تواند در عراق، یمن و حتی لبنان نیز به نحوی تکرار شود.     

 

تحلیلگر روابط بین‌الملل
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More