شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازنگری در سیستم پرداخت شهریه دانشگاه‌های بریتانیا

 

حزب محافظه‌کار بریتانیا وعده داده است که تا سال ۲۰۱۹ سیستم پرداخت شهریه در دانشگاه‌های این کشور را بازنگری کند.

به گرازش نشریه «ایوینینگ‌ استاندارد»،  ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ترزا می نخست‌وزیر حزب محافظه‌کاربریتانیا وعده داده سیستم آموزش عالی انگلستان که «دانشجویان فقیر را با بدهی‌های طولانی رها می کند»، مورد بازنگری قرار دهد.

خانم می معتقد است نظام آموزش عالی کنونی انگلستان که دانشجویان را مجبور می‌کند «سالی به طور متوسط ۹۲۵۰ پوند شهریه دهند» دچار مشکلات جدی است.

بر اساس این گزارش، این بازنگری که توسط دولت محافظهٰ‌کار پیشنهاد شده به تمام جنبه‌های نظام کنونی اعطای کمک‌هزینه به دانشجویان و رویه بازپرداخت آن خواهد پرداخت. در این تغییرات همچنین ارائه راهنمایی‌ شغلی مفصل‌تر در مورد پتانسیل درآمدی مشاغل مختلف و مهارت‌های مورد نیاز برای هرکدام به دانشجویان آینده داده خواهد شد.
طرفداران بازنگری معتقدند که سیستم وام‌دهی قدیمی برای پرداخت شهریه که هدف آن در دسترس قرار دادن دانشگاه برای «جوانانی از تمام طبقات اجتماعی»، ازجمله اقشار کم‌درآمد، است در دستیابی به اهداف خود شکست خورده و موجب شده دانشجویانی با بدهی‌هایی سنگین رها شوند؛ آنهم در روزگاری که بسیاری از فارغ‌التحصیلان در اینکه هزینه‌هایی که  برای درس خواندن از طرف خانواده‌های ایشان پرداخت شده به ایشان برمی گردد یا نه، تردید جدی دارند.
نخست وزیر محافظه‌کار انگلستان همچنین از تغییر در این رویه و به قول او «از مدافتاده» حمایت می‌کند که «توانایی‌های دانشگاهی را به مهارت‌های تکنیکی برتری می‌دهد». او معترض است که  در سیستم کنونی میزان شهریه یک درس «به کیفیت یا هزینه انجام شده برای ارائه آن» بستگی ندارد.

ایوینینگ‌استاندارد می‌نویسد، مساله شهریه و وام‌های کمک‌هزینه به یک میدان نبرد سیاسی مهم برای احزاب سیاسی انگلستان بدل شده است. حزب کارگر به رای دهندگان جوان قول داده است که شهریه‌های سنگین کنونی را کاهش دهد.
انگلستان یکی از گران‌ترین سیستم‌های آموزشی در دنیا را دارد. در سیستم کنونی پس از پرداخت وام بدهی بسیار زیادی بر دوش دانشجویان انباشته می‌شود.

نرخ بالای بهره برای بازپرداخت وام‌ (۶/۱ درصدی) از دیگر مشکلات نظام کنونی بریتانیا اعلام شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More