شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت ۲۳۰ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در افغانستان

 

مقام‌های افغان از بازداشت  ۲۳۰ نفر (۱۳ زن و ۹ نفر از کارکنان دولتی) به اتهام «قاچاق مواد مخدر» خبر دادند.

به گفته این مقامات، دو شهروند ایرانی در بین بازداشت شده‌ها است.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر افغانستان، یکشنبه ۳ تیر،‌  گفت که این افراد در ارتباط با ۱۸۶ پرونده قاچاق مواد مخدر در جریان سه ماه اول سال جاری، بازداشت شده‌اند.

به گزارش رسانه‌‌های داخلی افغانستان،‌ به تناسب تولید مواد مخدر، میزان قاچاق آن به خارج از افغانستان هم از چالش‌های عمده برای حکومت افغانستان به شمار می‌رود.

مقام‌های افغان گفته‌اند، در جریان سه ماه اول سال جاری، پلیس ۶۷نفر را که می‌خواستند هروئین را از فرودگاه بین‌المللی کابل به هند و عربستان سعودی منتقل کنند نیز بازداشت شده‌اند.

آمار تایید نشده اما حاکی از قاچاق وسیع مواد مخدر از مرزهای ناامن در جنوب و راه های زمینی شمالی به خارج از افغانستان است.

در عملیات نیروهای افغان برای کشف مواد مخدر در سه ماه اول سال، بیش از ۸۵۶ کیلوگرم هروئین،‌ ۶۴۰۰ کیلوگرم تریاک،‌ شش هزار قرص روانگردان و ۲۱ هزار کیلوگرم حشیش نیز ضبط شده است.

حکومت افغانستان اخیرا اعلام کرد که مواد مخدر را از این به بعد، پس از کشف، نابود نمی‌کند بلکه در هماهنگی با دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل به شرکت‌ها و کشورهایی که مجوز خرید مواد مخدر را دارند خواهد فروخت.

بر اساس قوانین جدید، این مواد محدود به فروش تریاک خواهد بود و باید در راستای تولیدات صنعتی فروخته شود.

افغانستان در کارزار مبارزه با مواد مخدر در سال‌های گذشته پرونده خوبی ندارد و روند مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر چندان موفق نبوده است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که در جریان سال گذشته قاچاق مواد مخدر حدود ۸۷ درصد افزایش داشته است. بر اساس این آمار، افغانستان همچنان از کشورهای پیشتاز در تولید مواد مخدر به ویژه تریاک محسوب می‌شود.

 

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق در گفت‌وگو با سلطان فیضی خبرنگار ایران‌اینترنشنال از کابل
روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق در گفت‌وگو با مریم نظری و کاوون خموش
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More