شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت خانگی رئیس جمهور سودان و شادی معترضان در خیابان‌های پایتخت

در حالی که اعتراضات مردمی در سودان علیه عمر بشیر، رئیس جمهوری ۷۵ ساله این کشور امروز پنجشنبه وارد ششمین روز خود شده بود، منابع رسانه‌ای عربی خبر از برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان از سوی ارتش این کشور داده‌اند.

این رسانه‌ها به نقل از منابع خود، از بازداشت خانگی رئیس جمهور سودان خبر داده‌اند. این در حالی است که ده‌ها هزار تظاهر کننده به سمت مرکز شهر خارطوم، پایتخت در حرکتند.

تلوزیون رسمی سودان، پخش برنامه‌های خود را متوقف کرده و همزمان با پخش مارش نظامی در یک پیام زیر نویس شده، از شهروندان خواسته منتظر یک بیانیه مهم از سوی نیروهای مسلح باشند. تصاویر ارسالی از خارطوم تظاهرکنندگانی را نشان می‌دهد که در حالی پایکوبی هستند. دور جدید تظاهرات در سودان، حدود چهار ماه پیش، در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی آغاز شد.

تا ساعاتی پیش «ارتش این کشور اعلام کرده بودکه به زودی بیانیه مهمی صادر خواهد کرد.»

این خبری بود که از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۲۲ فروردین از رسانه‌های این کشور پخش شده، بدون آن که توضیح بیشتری داده شود.

علاوه بر این، نغمه‌های حماسی از رادیو و تلویزیون این کشور به گوش می‌رسد؛ آنچه ظاهرا نوید روزهایی متفاوت را برای مردم سودان می‌دهد.

معترضان خشمگین در پایتخت طی روزهای گذشته حکومت او را که برای سه دهه بر کشور حاکم است، به چالش کشیده‌اند.

آنها امیدوار به آینده‌ای بهتر، یک صدا نغمه‌های حماسی سر می‌دهند و همزمان با تکرار «به زودی، به زودی» و «سقوط کرد، پیروز شدیم» به استقبال تغییرات پیش رو می‌روند.

رسانه‌های اجتماعی نیز از حضور سنگین نظامیان سودان در خیابان‌های اصلی خارطوم، پایتخت خبر می‌دهد. به گفته شاهدان عینی، بسیاری از خیابان‌ها، به‌ویژه خیابان‌های منتهی به مقر ارتش بسته شده است.

طی اعتراضات روزهای گذشته، معترضان با بست‌نشینی مقابل مقر ارتش، کاخ ریاست جمهوری و وزارت دفاع در خارطوم خواستار کناره‌گیری عمر بشیر از قدرت شدند. آنها با رقص و شادی در انتظار شنیدن بیانه مهم ارتش هستند؛ گویی ارتش قرار است خبر خوشی به آنها بدهد که سال‌ها در انتظارش بودند.

موج اخیر اعتراضات در این کشور آفریقایی از روز شنبه ۱۷ فروردین آغاز شد و گسترده‌ترین آن، اعتراضات دسامبر سال گذشته است؛ اعتراضاتی که پس از تصمیم دولت برای سه برابر کردن قیمت نان کلید خورد.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر از آن زمان تاکنون حدود ۵۰ نفر در جریان اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

در نخستین روز این اعتراضات، «نیروهای اطلاعات و امنیت ملی» بارها با شلیک گاز اشک‌آور معترضان را پراکنده کرده‌اند. اما پس از آن، همچنان عده زیادی با فاصله از این ساختمان‌ها به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

اوایل هفته جاری ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و نروژ برای نخستین بار حمایت خود را از معترضان اعلام کردند.

عمر بشیر تاکنون ضمن رد هرگونه تصمیم به استعفا، خواستار برگزاری انتخابات شده است. او پیشتر در واکنش به ادامه اعتراضات در فوریه در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

اعتراضات اخیر با سی و چهارمین سالگرد کودتای عمر بشیر علیه جعفر نُمیری، رئیس جمهوری سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۵ همزمان شده است.

عمر بشیر به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی و قتل‌عام در منطقه‌ جنگ‌زده دارفور تحت تعقیب دیوان بین‌المللی کیفری است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More