شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت بازرگان فلسطینی-اردنی در عربستان‌سعودی

 

گزارش‌های تایید نشده حاکی از بازداشت صبیح‌المصری، بازرگان و میلیاردر فلسطینی-مصری و رییس بانک عرب در ریاض پایتخت عربستان‌سعودی است.

به گزارش میدل‌ایست آی، صبیح‌المصری که شهروند عربستان‌سعودی است، در طی بازدید خود از ریاض بازداشت شده است.

مصری قرار بوده در شامگاه روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه، در جلسه هیات رئیسه بانک عرب در عمان حضور داشته باشد ولی به گفته منابع نزدیک به او در گفتگو با روزنامه القدس‌العربی واقع در لندن، مصری در مسیر بازگشت به فرودگاه ریاض بازداشت شده است.

به گزارش منابع گوناگون، نزدیکان مصری نسبت به سفر او به عربستان‌سعودی به او هشدار داده بودند ولی او در پاسخ گفته بوده است که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

این اولین بازدید مصری از ریاض پس از عملیات گسترده پاکسازی مفسدین اقتصادی در عربستان است که منجر به زندانی شدن ده‌ها شاهزاده و تاجر این کشور شد.

به باور بسیاری از منتقدان حکومت عربستان، افزایش این فشارها بر شاهزادگان و بازرگانان عربستان‌سعودی توسط محمد‌بن‌سلمان ولیعهد‌سعودی برای به دست گرفتن کامل قدرت در این کشور صورت گرفته است.

به گزارش روزنامه القدس‌العربی، مصری پس از بازداشت توانسته دو تماس تلفنی داشته باشد. یک تماس با یکی از مقامات بلندپایه در بانک عرب و تماس دیگر با یکی از نزدیکانش.

ماه گذشته نیز عربستان‌سعودی متهم شده بود که سعد‌حریری نخست وزیر لبنان را در ریاض بازداشت کزده و او را به استعفا از مقام خود وادار کرده است.

چندی بعد حریری به لبنان بازگشته و استعفای خود را پس گرفت.

به گزارش روزنامه ریاض‌الیوم، مقامات عربستان‌سعودی از ارائه هر گونه اطلاعات به رسانه‌های اردنی به دلیل این که مصری شهروند عربستان‌سعودی است سر باز زدند.

هند‌خلیفات، مدیر عامل شرکت رسانه‌های اجتماعی عرب، نسبت به تاثیر این بازداشت در  سرمایه‌گذاری‌های مصری در اقتصاد اردن ابراز نگرانی کرد و طی پیامی توییتری گفت: «این پیامی توییتری برای محمد‌بن‌سلمان است. اقتصاد اردن به صبیح وابسته است، نگذارید که اقتصاد ما ظرف یک شب نابود شود.»

تا کنون عربستان‌سعودی و مقامات اردنی هیچ توضیحی در خصوص بازداشت مصری منتشر نکرده اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More