شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازارهای نفت و تبادل ارز در انتظار تصمیم ترامپ برای توافق هسته‌ای

 

نشریه ابردین ژورنال، ویژه اخبار نفت و گاز در شماره روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه می‌نویسد بازارهای نفت، تبادل ارزهای بین‌المللی و حتی فولاد و فلز در هفته‌های اخیر به‌خاطر بلاتکلیفی نسبت به تصمیم نهایی دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای دچار خسارت‌های فراوان شده‌اند.

تاریخ تصمیم‌گیری دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای با ایران به‌سرعت نزدیک می‌شود و می‌تواند به بازگرداندن تحریم‌های جدید علیه این کشور منجر شود.

در یک نظرسنجی بلومبرگ از ۱۷ منبع کارشناسی، نیمی از آن‌ها شانس برگرداندن سریع تحریم‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، که می‌تواند به جلوگیری از صدور بین صفر تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز از نفت ایران به بازارهای بین‌المللی در طول شش ماه آینده منجر شود. ایران در حال حاضر سومین صادرکننده نفت در میان اعضای اوپک می‌باشد.

بر اساس این گزارش، خطر چنین سناریویی اکنون بر فضای گردهمایی نمایندگان کشورهای عضو  اوپک که قرار است روز جمعه در جده برگزار شود، سایه افکنده است.

احتمالات مربوط به تصمیم ترامپ و واکنش‌های جهانی به آن، بسیار گسترده خواهد بود. تصمیم ترامپ می‌تواند جنبه تنبیهی برای ایران داشته باشد و آن را ضعیف، و یا حتی قوی کند.

اد موریس، مدیر بخش تجارت جهانی در سیتی‌گروپ (Citigroup) می‌گوید: «این واقعیت که در ساختار کابینه ترامپ تغییرات پرسنلی صورت گرفته است، احتمال بازگرداندن تحریم‌ها را افزایش داده است. این به بالا رفتن قیمت‌ها در شش ماه آینده منتهی خواهد شد. در حال حاضر شرط‌بندی بر روی وقوع این سناریو پنجاه پنجاه است».

آبهیشک اشپانده، مدیر مرکز پژوهش و بررسی تحولات بازار در JP Morgan می‌گوید: «من مطمئن نیستم که این تحریم‌ها حتماً وضع خواهد شد. اما احتمال وقوع آن‌ها بسیار بالاست، به‌ویژه آن‌که آمریکا اکنون تحریم‌های خود علیه روسیه را هم تشدید کرده است».

حلیما کرافت، استراتژیست ارشد RBC Capital Market می‌گوید: «در صد برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بالای۵۰ درصد است. با وجود جان بولتون ما باید به چیزی فرای تحریم‌ها توجه کنیم و آن شاید تغییر رژیم در ایران باشد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More