شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بارزانی : آماده مذاکره با بغداد هستیم، اما بعد از رفراندوم

 

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت:« تعویق رفراندوم در کردستان، زمانی صورت می‌گیرد که بغداد آمادگی انجام مذاکرات جدی درخصوص استقلال کردستان و در مدت زمان مشخص با تضمین‌های بین المللی را داشته باشد».

به گزارش شبکه خبری الجزیره، بارزانی، روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه، پس از ملاقات با مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، در اربیل، در نشست خبری اعلام کرد:« اقلیم کردستان آماده مذاکره با بغداد است؛ اما پس از رفراندوم. محور اصلی مذاکرات با بغداد، باید در مورد استقلال اقلیم کردستان باشد و باید محدودیت زمانی و تضمین‌های بین المللی را به‌همراه داشته باشد».

او افزود:« گزینه‌های پیشنهادی جامعه بین المللی، تأکید بر مذاکرات پیش‌ از رفراندوم بوده، اما تمایل بغداد برای آغاز مذاکرات در مورد استقلال را تضمین نمی‌کند».

فالون در این دیدار تلاش کرد تا بارزانی  را از برگزاری رفراندوم منصرف کند. او تأکید کرده است که از مذاکرات آنها با بغداد در مورد اختلافات ارضی و توزیع درآمدهای نفتی منطقه حمایت خواهد کرد.

واشنگتن و سازمان ملل متحد گفته‌اند که درصورت صرف‌نظر از برگزاری رفراندوم، تلاش خواهند کرد تا درمورد روابط  آینده بین بغداد و اربیل، ظرف حداکثر سه سال، توافق صورت گیرد.  

قرار است هیأتی از اقلیم کردستان، امروز سه شنبه ۲۸ شهریورماه، به بغداد بروند تا بتوانند با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق،  قبل از سفر او به نیویورک برای شرکت در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد، گفت‌وگو کنند.

تنش میان بغداد و اقلیم  کردستان، از زمان زمینه‌سازی مقدمات برگزاری رفراندوم شروع شد و واکنش‌های داخلی وبین المللی را برانگیخت.

پیش از این، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز شنبه ۲۵ شهریورماه، پافشاری کردستان بر رفراندوم را، «بازی با آتش»  توصیف کرد و متعاقباً در ۲۷ شهریورماه، دادگاه عالی فدرال عراق دستور توقف همه‌پرسی استقلال کردستان را صادر کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More