شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران و ترکیه همکاری‌های نظامی خود را گسترش می‌دهند

 

خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه یکشنبه شب، نهم مهرماه، به‌همراه هیأتی بلند‌پایه به تهران سفر کرد تا یک‌هفته پس از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، درباره پیامدهای این استقلال، توافقات صورت گرفته و مسائل امنیتی دو کشور با مقامات سیاسی و نظامی ایران گفت‌وگو کند. این سفر یک‌‌ماه پس از سفر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه و دو روز پیش از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز به ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه، در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود اعلام کرد که نیروهای مسلح ایران و ترکیه از این پس همکاری‌های گسترده‌ای خواهند داشت.
منابع خبری در ایران گزارش دادند که موضوعات همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، تروریسم و همکاری‌های دو کشور در مقابله با عملیات تروریستی و اجرای آتش‌بس در مناطق کاهش تنش در سوریه» از جمله مهمترین محورهای مذاکرات دوجانبه ایران و ترکیه است.
سرلشکر محمد باقری نیز در این نشست خبری گفت: «در دیدار امروز در مورد تهدیدات مشترک دو کشور و موضوعات مختلفی که در منطقه پیرامون دو کشور وجود دارد، مذاکراتی انجام شد. از جمله این مذاکرات موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق بود. دو کشور ایران و ترکیه مواضع مشترک و یکسانی در این زمینه دارند و تاکیدشان بر یکپارچگی ملت عراق و عدم قبول انجام همه پرسی کردستان عراق است.»
وی تاکید کرد: «همچنین در مورد توفیقاتی که ارتش و نیروهای مسلح عراق و ارتش سوریه و هم پیمانان در مقابله با داعش و تروریست‌های تکفیری در آزاد سازی سرزمین‌های خود داشتند، صحبت‌هایی در دیدار با رئیس ستاد ارتش ترکیه انجام دادیم و امیدواریم که امنیت و آرامش در این سرزمین‌ها برقرار شود. همچنین درباره مقابله با تروریست در منطقه و امنیت مرزهای مشترک مذاکراتی انجام شد و تصمیمات مناسبی اتخاذ گردید.»
محمدباقری تاکید کرد: «براساس مذاکرات انجام شده نیروهای مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های بیشتری در مسائل آموزشی و حضور در رزمایش‌های مشترک و برقراری امنیت مرزهای خود خواهند داشت.»
ایران و ترکیه با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالف بودند و برگزاری آن‌‌را محکوم کردند. تهران و آنکارا همچنین بر تمامیت ارضی عراق تأکید کرده و اجرای قانون اساسی عراق را محور مذاکرات میان اقلیم کردستان و دولت عراق عنوان کردند. یک روز قبل از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق، سپاه پاسداران و ارتش دو رزمایش جداگانه در غرب ایران انجام دادند و همزمان ایران مرزهای هوایی خود با اقلیم کردستان را به درخواست دولت مرکزی عراق بست.

روز چهارشنبه ۵مهر، ۲۱۰ تن از نمایندگان مجلس، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی خوانده و آن‌را محکوم کردند و همزمان مجلس ایران یک جلسه غیرعلنی برای بررسی پیامدهای استقلال کردستان برگزار کرد. هم‌زمان ترکیه نیز هشدار داد که صادرات نفت اقلیم از طریق ترکیە را متوقف می‌کند. با این حال بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که راه‌حل نظامی، گزینه نخست در واکنش‌به همه‌پرسی «استقلال» کردستان نخواهد بود.

همه‌پرسی استقلال کردستان دوشنبه ۳ مهر برگزار شد و نزدیک به ۹۳ درصد واجدان شرایط شرکت در همه‌پرسی به جدایی اقلیم کردستان از عراق رأی دادند. پس از آن پروازهای بین‌المللی فرودگاه‌های کردستان عراق متوقف شد و قرار است ارتش عراق در هماهنگی با نیروهای مسلح ایران و ترکیه مرزهای زمینی اقلیم کردستان را تحت کنترل بگیرد.
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More