شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران و ترکیه سفیران یکدیگر را احضار کردند

 

وزارت‌های خارجه ایران و ترکیه روز یکشنبه سفیران یکدیگر را در واکنش به اظهارات طرف مقابل درباره تحولات عراق احضار کردند.

وزارت خارجه ترکیه با احضار سفیر ایران در آنکارا، به اظهارات اخیر سفیر جمهوری اسلامی در بغداد اعتراض کرد و گفت: «انتظار آنکارا از تهران نه مخالفت با مبارزه ترکیه علیه تروریسم، بلکه همراهی با ترکیه است.»

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد، روز شنبه به شبکه «روداو» در اقلیم کردستان عراق گفته بود: «ایران حضور هیچ گونه نیروی خارجی در عراق و دخالت نظامی را نمی‌پذیرد و نیروهای ترکیه باید از عراق عقب‌نشینی کرده و تهدیدی را متوجه سرزمین عراق نکنند.»

فاتح یلیدیز، سفیر ترکیه در عراق، در واکنش به اظهارات ایرج مسجدی در توییتر خود نوشت: «سفیر ایران آخرین فردی است که می‌تواند به ترکیه درس احترام به مرزهای عراق را بدهد.»

آنکارا که حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) را یک «گروه تروریستی» می‌داند، در سال‌های اخیر به مواضعی در شمال عراق حمله کرده است.

کمی پس از انتشار خبر احضار سفیر ایران در آنکارا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داد که دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران، به وزارت خارجه ایران احضار شده است.

ایرنا دلیل این احضار را «سخنان غیرقابل قبول وزیر کشور ترکیه درباره حضور عناصر پ‌ک‌ک در خاک ایران» اعلام کرد.

به نوشته ایرنا، در این احضار همچنین اظهارات سفیر ترکیه در عراق نیز «غیرموجه خوانده شد و مورد انتقاد قرار گرفت».

چند روز پیش سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، در پارلمان این کشور گفت «پنج هزار نفر» از نیروهای حزب کارگران کردستان در ایران و عراق حضور دارند. جمهوری اسلامی تاکنون حضور این نیروها در خاک خود را رد کرده است.

به تازگی درگیری‌های ترکیه و پ‌ک‌ک در شمال عراق افزایش یافته و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه گفته کشورش عملیات فرامرزی علیه نیروهای مبارز کرد را گسترش خواهد داد.

چند روز پیش، به دنبال حمله هوایی ارتش ترکیه به منطقه گاره، در اقلیم کردستان عراق، اعلام شد که ۱۳ تن از نیروهای ترکیه که در این منطقه زندانی بودند کشته شده‌اند.

دولت ترکیه می‌گوید پ‌ک‌ک این اسرا را کشت و پ‌ک‌‌ک گفته است ترکیه عمدا محل نگهداری اسرایش را بمباران کرد.

به دنبال آن، وزارت کشور ترکیه روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه اعلام کرد ۷۱۸ نفر در ۴۰ استان این کشور از جمله اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها، متعلق به کردهای ترکیه که سومین حزب پارلمان این کشور به شمار می‌رود، بازداشت شدند.

چند ماه پیش نیز در پی خواندن شعر «ارس» توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در باکو، روابط آنکارا-تهران برای مدتی با تنش همراه شد و جمهوری اسلامی خواندن این شعر را «مداخله در مورد تمامیت ارضی خود» دانست.

همچنین رسانه‌های دولتی ترکیه به تازگی به افشاگری‌هایی درباره قتل‌های سیاسی عوامل جمهوری اسلامی در خاک ترکیه پرداخته است.

ایران و ترکیه درباره تحولات سوریه نیز دچار اختلافند؛ با این حال، روسای جمهوری دو کشور به تازگی در یک گفت‌وگوی تلفنی بر همکاری‌های دوجانبه دو کشور تاکید کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More